به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۳

تجلیل گزارشگران بدون مرز از ۱۰ زن روزنامه‌نگار در جهان

نوشین احمدی خراسانی مدیر مسئول سایت مدرسه فمینیستی ایران جزو این ۱۰ زن است


سازمان "گزارشگران بدون مرز" در آستانه ۸ مارس، روز جهانی زن، نام ۱۰ زن روزنامه‌نگار از سراسر جهان را منتشر کرده که علاوه بر سختی‌های حرفه خود، به دلیل جنسیت نیز مورد تبعیض و آزار مضاعف قرار گرفته‌اند.

این سازمان غیردولتی ضمن تجلیل از این زنان، تاکید کرده که "چون زن هستند، گاه متحمل شکل‌‌های ویژه‌‌‌‌‌ای از فشار می‌شوند. از کارزارهای افتراآمیز و خشونت‌های جنسی تا تهدید خانواده‌ها".

گزارشگران بدون مرز با استناد به گزارش بنیاد بین‌المللی رسانه‌های زنان (IWMF) در سال ۲۰۱۴، اظهار داشته که تعداد دوسوم از ۹۷۷ روزنامه‌نگار زنی که مورد پرسش این بنیاد قرار گرفته‌اند، یعنی حدود ۶۵۱ نفر آنان تایید کرده‌اند که در ارتباط با فعالیت حرفه‌ای‌شان قربانی "دهشت‌آفرینی، تهدید یا سوءاستفاده جنسی" شده‌اند. یک سوم این افراد یعنی حدود ۲۱۷ نفر تایید کرده‌اند که روسایشان مسئول این اذیت و آزارها بوده‌اند.

ین گزارش همچنین می‌افزاید که نیمی از این زنان مورد آزار جنسی و یک پنجم آنان یعنی حدود ۱۹۵ نفر مورد خشونت جسمی قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه در این گزارش این است که اکثریت این زنان روزنامه‌نگار دراین موارد سکوت می‌کنند و تنها تعداد اندکی از آنان حاضر به افشای این موارد هستند.

ده روزنامه‌نگار زنی که از سوی سازمان گزارشگران بدون مرز مورد ستایش قرار گرفته‌اند، از کشورهای ایران، افغانستان، سوریه، آذربایجان، مراکش، برمه، مکزیک، صربستان، کنگو و لیبریا انتخاب شده‌اند.

نوشین احمدی خراسانی، مدیر مسئول سایت مدرسه فمینیستی ایران جزو این ۱۰ زن است. گزارشگران بدون مرز در متنی که برای معرفی وی نوشته، او را "یکی از ستون‌های مبارزه برای حقوق زنان در ایران" دانسته است.

این سازمان همچنین سایت مدرسه فمینیستی را "فضایی برای اندیشه‌ورزی درباره مسائل جنبش زنان" معرفی کرده است.
تهدید جنسی در آذربایجان و صربستان و نداشتن امنیت در سوریه و افغانستان

به گفته روزنامه‌نگاران زن برگزیده، در دو کشور سوریه و افغانستان، چالش اصلی برای روزنامه‌نگاران زن فقدان امنیت است. در برمه و مکزیک، زنان روزنامه‌نگار با مشکل زن بودن در "حرفه‌ای مردانه" مواجه هستند.

ایران و لیبریا دو کشوری هستند که زنان روزنامه‌نگار در دفاع از حقوق زنان، همواره با اذیت و آزار روبرو هستند. دو کشور آذربایجان و صربستان نیز بیشترین مورد تهدید جنسی علیه روزنامه‌نگاران زن را به گفته دو زن برگزیده سازمان گزارشگران دارد.

در کنگو و مراکش نیز زنان روزنامه‌نگار بیش از هرچیز نگران خانواده‌های خود هستند که به دلیل نوشته‌های این افراد مورد تهدید و گاه حمله قرار گرفته‌اند.

سازمان "گزارشگران بدون مرز" از برنامه اقدام سازمان ملل برای امنیت روزنامه‌نگاران و مبارزه با مصونیت کیفری از مجازات اشاره کرده که با توجه به خطرهای پیش روی روزنامه‌نگاران زن، بر "ضرورت توجه بیشتر بر جنسیت" تأکید کرده است.
دویچه وله