به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، اسفند ۲۷، ۱۳۹۳

پیروزی نتانیاهو در انتخابات اسراییل

بر اساس نتایج اولیه انتخابات اسراییل بنیامین نتانیاهو نخست وزیر و رهبر حزب لیکود توانست در انتخابات سراسری روز گذشته پیروزی غیر قابل انتظاری کسب کند.

به گزارش عصر ایران به نقل از نیویورک تایمز بر اساس نتایج اولیه آرا حزب لیکود نتانیاهو توانسته است نزدیک به 30 کرسی از 120 کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) را به دست آورد.

این رقم بسیار بیشتر از آخرین نظر سنجی های انتخاباتی بود. در آخرین نظرسنجی های پیش از انتخابات حزب لیکود در جایگاه دوم قرار داشت و ائتلاف چپگرای صهیونیست به رهبری اسحاق هرتزوگ و زیپی لیونی در موقعیت بهتری بود.
اما ائتلاف صهیونیست در نهایت توانست 24 کرسی پارلمان را از آن خود کند ودر جایگاه دوم قرار گرفت.

با کسب این نتیجه تشکیل کابینه آتی اسراییل به نخست وزیری نتانیاهو تقریبا مسجل شده است و نتانیاهو با تشکیل چهارمین کابینه خود رکورددار بیشترین زمان نخست وزیری در اسراییل خواهد بود.

نتانیاهو مساله اصلی کمپین انتخاباتی خود را به مسایل امنیتی و موضوع هسته ای ایران اختصاص داده بود.

ائتلاف چپگرایان مخالف دولت اما بر رفع مشکلات اقتصادی تاکید داشتند و نتانیاهو را به منحرف کردن مساله اصلی و دغدغه اصلی اسراییلی ها متهم می کردند.

نتانیاهو در سخنرانی خود دربامداد روز چهارشنبه در مقر حزب لیکود از رای دهندگان تشکر کرد و از همه احزاب خواست تا او را در تشکیل چهارمین کابینه یاری دهند. او گفت رایزنی های خود را با دیگر احزاب دست راستی برای تشکیل کابینه بعدی آغاز کرده است. اسحاق هرتزوگ رهبر ائتلاف چپگرای صهیونیست نیز در سخنانی مشابه پس از اعلام نتایج اولیه آرا گفته است تمام تلاش خود را مصروف تشکیل کابینه ای با نگرش اجتماعی خواهد کرد.

نتانیاهو از سال 2009 نخست وزیر اسراییل است . او سه سال نیز در دهه 1990 این سمت را در اختیار داشته است و در مجموع تا کنون 9 سال نخست وزیر اسراییل بوده است.