به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، فروردین ۱۰، ۱۳۹۴

محافظه‌کاران در انتخابات محلی فرانسه پیروز شدند

محافظه‌کاران فرانسوی حول رئیس‌جمهوری پیشین، نیکولا سرکوزی، توانسته‌اند در انتخابات محلی فرانسه به پیروزی گسترده‌ای دست پیدا کنند، آنچه حاوی پیامی در مورد افول سوسیالیست‌های حاکم بر آن کشور ارزیابی شده است.
ارزیابی‌های اولیه انتخاباتی نشان می‌دهد که رای‌گیری دور دوم انتخابات در روز یک‌شنبه، نهم فروردین، با پیروزی هواداران سرکوزی به پایان رسیده و سوسیالیست‌ها از جبهه مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، نزدیک به نیمی از نمایندگان خود را در شوراهای شهری از دست داده‌اند.
راست‌گرایان طی دور اول انتخابات، هفته گذشته، توانسته‌ بودند ۳۶ درصد آرا، سوسیالیست‌ها بیش از ۲۸ و «جبهه ملی»، حزب راست افراطی به رهبری مارین لوپن، بیش از ۲۴ درصد آرا را کسب کنند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید حزب مارین لوپن با وجود موفقیت‌هایی که با استفاده از «رای‌دهندگان مصمم» خود به دست آورده، اما موفق نشده است رهبری حتی یک شورا را در دست گیرد.
وزارت کشور فرانسه بر پایه نتایج ۶۶ منطقه از ۹۸ منطقه می‌گوید محافظه‌کاران در حزب او‌ام‌پ به رهبری سارکوزی، ۴۶ درصد آرا، سوسیالیست‌ها ۳۴ درصد و «جبهه ملی» ۲۰ درصد آرا را از آن خود کرده‌اند.
مانوئل والس، نخست‌وزیر فرانسه، از رای‌دهندگان خواسته بود تا به هرکسی، حتی از رقیبان محافظه‌کار، رای دهند تا جلوی پیروزی راست افراطی گرفته شود. 
سرکوزی از سوی دیگر از هوادران خود خواسته بود در صورت نبود نامزدی از حزب او‌ام‌پ، تنها از رای دادن خودداری کنند.
مارین لوپن نیز با توصیف خود به عنوان «تنها اپوزیسیون واقعی» در برابر احزاب حاکم، گفته است شوراهای جدید به پیروزی در انتخابات آینده یاری خواهد رساند. 
شمار رای‌دهندگان، بنا به آمار اولیه وزارت کشور فرانسه، نزدیک به ۴۲ درصد است که یک درصد کم‌تر از دور اول انتخابات است.
رای‌دهندگان برای انتخاب بیش از ۴۱۰۰ نماینده برای مجموع ۹۸ شورا در انتخابات شرکت کردند.
نمایندگان به طور مساوی، نیمی مرد و نیمی زن، در برگه‌های رای قرار گرفتند تا حضور مساوی مردان و زنان در انتخابات تضمین شود.

رادیو فرانسه