به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، اسفند ۲۸، ۱۳۹۳

ديدار در برلين

 دعوت مركل از نخست وزير يونان به آلمان
 الكسيس سيپراس نخست وزير يونان / آنجلا مركل، صدراعظم آلمان

بعد از روزهاي پر از تنش و منازعه لفظي، آنجلا مركل، صدراعظم آلمان از الكسيس سيپراس نخست وزير يونان دعوت كرد كه به برلين سفر كند. به گزارش منابع آلماني اين دعوت براي دوشنبه آينده است. به گفته سخنگوي دولت آلمان، آنجلا مركل در مكالمه‌اي تلفني آلكسيس سيپراس را به برلين دعوت كرده است.
درباره واكنش آتن به اين درخواست مركل نيز بايد گفت، دعوت از نخست وزير يونان به آلمان در حالي صورت مي‌گيرد كه سيپراس در مصاحبه‌اي با نشريه آلماني اشپيگل گفته بود كه اميدوار است به آلمان دعوت شود. او گفته بود: «اگر صدراعظم مرا به آلمان دعوت كند فورا مي‌پذيرم».
در چنين شرايطي برخي ابراز اميدواري كرده‌اند كه با اين ديدار تنش‌هاي موجود ميان دو كشور كاهش يابد. رهبران آلمان با دولت يونان بر سر بخشودگي بدهي‌ها اختلاف دارند. آلمان به ويژه در خصوص تسليم شدن در برابر درخواست‌هاي يونان در زمينه بدهي‌هاي اين كشور در مقام مخالف ظاهر شده است و اگر سيپراس قرار باشد به پيشرفتي با شركاي خود در اتحاديه اروپا دست يابد، بايد حمايت مركل را به دست آورد. با اين حال راهي كه آتن در برابر برلين در پيش گرفته، روي آوردن به منازعه‌اي تاريخي و مطرح كردن غرامت جنگ جهاني دوم و در واقع فشار به آلمان است.
يونان كه در بحران مالي قرار گرفته و سخت نيازمند پول است، از آلمان خواسته است كه اگر تمايلي به همكاري به بخشودگي بدهي يونان ندارد، در جبران جنايت‌هاي رژيم نازي، بدهي هنگفت خود به آتن را بپردازد.
مركل و سيپراس پيش از اين تنها يك ديدار در اجلاس سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا، ۱۲ فوريه در بروكسل داشتند. قرار است قبل از ديدار دوجانبه برلين نيز، هر دو سياستمدار روز پنجشنبه (۱۹ مارس) در نشست سران ۲۸ كشور عضو اتحاديه اروپا در بروكسل شركت كنند.
قرار است سيپراس در اجلاس آتي سران كشورهاي عضو اتحاديه اروپا به طور مبسوط درباره وضعيت كشورش سخن بگويد. كميسيون اتحاديه اروپا با خويشتنداري در اين باره واكنش نشان داده، از جمله سخنگوي كميسيون گفته است: «كميسيون اتحاديه اروپا معتقد است كه الان زمان توضيح دادن نيست، بلكه وقت عمل كردن است.»
وولفگانگ شايبله، وزير دارايي آلمان كه هدف اظهارات كينه‌جويانه آتن قرار گرفته و متهم به فساد مالي شده نيز در آستانه نشست بروكسل درباره رفتار يونان ابراز نااميدي كرده و گفته است: دولت ائتلافي راست و چپ يونان همه اعتمادها را نابود كرده است.
پانوس كامنوس، وزير دفاع يونان اخيرا جريانات رشوه خواري وولفگانگ شايبله در حزب دموكرات مسيحي را مطرح كرده و وزير دارايي آلمان را مورد انتقاد قرار داده است. مارتين شولتز، رييس پارلمان اروپايي نيز در واكنش به اين اظهارنظر وزير دفاع يونان از نخست‌وزير يونان خواست كه به ائتلاف خود با حزب يوناني‌هاي مستقل به رهبري كامنوس پايان دهد و چنين ائتلافي را خطا ارزيابي كرد
روزنامه اعتماد