به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، خرداد ۱۵، ۱۳۹۷

پژو - سیتروئن همکاری با ایران را متوقف می‌کند

پژو-سیتروئن، غول خودروسازی فرانسه، اعلام کرده است که تا دو ماه آینده همکاری‌های مشترک با ایران را خاتمه می‌دهد.
این شرکت در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه ۱۴ خرداد در سایت رسمی خود منتشر کرد، می‌گوید که بعد از توافق هسته‌ای، پژو- سیتروئن قراردادهایی با شرکت‌های ایران خودرو در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۶ و با شرکت سایپا در ۱۶ ژانویه همان سال امضا کرد.
این گزارش می‌افزاید که تمام قراردادها برای تشکیل شرکت‌های مشترک تولید خودرو بر اساس قطعنامه سازمان ملل و در تبعیت از قوانین آمریکا، فرانسه و اتحادیه اروپا بود و هدف از آن ارائه مدل‌های جدید خودروهای پژو- سیتروئن با سطح امنیت و کیفیت بالا برای مشتریان ایرانی بود؛ «اما با خروج آمریکا از برجام در هشتم مه، این شرکت شروع به توقف فعالیت‌های مشترک خود با ایران کرده است و تا ششم اوت در نظر دارد همکاری‌ها با ایران را متوقف کند».
با این حال این غول خودروسازی گفته است که به کمک دولت فرانسه در حال رایزنی با آمریکا برای گرفتن معافیت از تحریم‌ها جهت بازگشت به بازار ایران است.
این گزارش می‌افزاید که بازار ایران تنها سهمی یک درصدی در کل گردش مالی شرکت دارد.
در همین زمینه خبرگزاری بلومبرگ با پوشش خبری خروج پژو- سیتروئن از ایران نوشته است که سال گذشته این شرکت در مجموع سه میلیون و ۶۳۰ هزار دستگاه خودرو به فروش رسانده که ۴۴۰ هزار دستگاه آن به بازار ایران روانه شده است.
اکثر این خودروها از نوع پژو ۴۰۵ و سوپرمینی ۲۰۶ بوده است.
این گزارش می‌افزاید که شرکت رنو فرانسه درباره آینده فعالیت‌های خود در ایران سکوت کرده است. اما شرکت خودروسازی فولکس واگن آلمان می‌گوید که تابع قوانین بین‌المللی خواهد بود.
خبرگزاری رویترز نیز می‌نویسد که ارزش قراردادهای پژو- سیتروئن با ایران حدود ۷۰۰ میلیون یورو بود و شرکت رنو نیز قراردادی برای ایجاد خط تولید سالانه ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو با ایران امضا کرده بود.
هر دو شرکت فرانسوی در سال ۲۰۱۲ و آغاز تحریم‌های سنگین آمریکا و اروپا علیه تهران نیز فعالیت‌های خود را در ایران متوقف کرده بودند.
اعلام خبر خروج پژو- سیتروئن در حالی است که مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران ۱۲ خردادماه به خبرگزاری مهر گفته بود که «خودروسازان فرانسوی طی اعلامیه‌ای به خودروسازان و قطعه‌سازان اعلام کرده‌اند که تغییری در سیاست‌های خود در ایران نخواهند داشت و کماکان قرار است با خودروسازان ایرانی کار کنند».

رادیو فردا