به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، خرداد ۲۰، ۱۳۹۷

تداوم نقض حقوق دراویش زندانی؛ هشت درویش زندانی اعتصاب غذا کردند

در پی تداوم فشارها بر دراویش زندانی و محرومیت آنها از حقوق اولیه و قانونی٬ هشت درویش در زندان فشافویه (ندامتگاه تهران بزرگ) دست به اعتصاب غذا زدند.
به گزارش مجذوبان نور که اخبار دراویش گنابادی را منتشر می‌کند ظفرعلی مقیمی، محسن عزیزی، محمدباقر مقیمی، علی جمشیدی، حسین فهیمی، مصطفی شیرازیان و محمدعلی کریمی هشت درویشی هستند که در اعتراض به نقض گسترده حقوق سایر دراویش زندانی دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

همچنین احمد ایرانی‌خواه٬ کارگردان تئاتر و سینما و از دراویش زندانی در اعتراض به دسترسی نداشتن به وکیل و عدم رعایت تشریفات قانونی در روند دادرسی پرونده‌ درویشان از حضور در دادگاه خودداری کرده است.
او سوال‌های عقیدتی قضات دادگاه انقلاب را مصداق تفتیش عقاید دانسته است.
مجذوبان نور همچنین گزارش داده که ایوب اسدی٬ درویش زندانی در پی تشدید بیماری ام اس تنها برای چند ساعت به بیمارستان منتقل شده و مجددا به زندان برگشته است.
فشارهای عصبی ناشی از شرایط نامناسب زندان، عدم دسترسی به دارو و امکانات پزشکی، عامل تشدید بیماری آقای اسدی شده است.
یک روز پیشتر نیز گزارش شده بود که ماموران امنیتی با حضور در بیمارستان اعلام کردند که اگر دکتر نازیلا نوری، درویش زن زندانی با پابند و دستبند به تخت بسته نشود، او را به زندان بازخواهند گرداند.
او به توصیه‌ پزشکان معالج در نوبت عمل جراحی قرار دارد اما از حضور اعضای خانواده‌اش در بیمارستان نیز جلوگیری می‌شود.
تجمع درویشان گنابادی مقابل کلانتری پاسداران روز ۱۴ بهمن ماه سال گذشته در اعتراض به بازداشت یک درویش سالمند، با دخالت ماموران لباس شخصی و نیروهای پلیس به خشونت کشیده شد. در جریان این درگیری ها چند مامور پلیس و بسیج کشته، و صدها درویش گنابادی بازداشت شدند.
در ماه‌های گذشته اخبار نگران کننده‌ای از نقض حقوق دراویش زندانی منتشر شده که واکنش نهادهای بین‌المللی را به همراه داشته است. از جمله فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر روز ۲۶ اردیبهشت، با اشاره به محاکمه دراویش گنابادی بازداشت‌شده همراه با «پنهان کاری»، این اقدام را «مضحکه‌ عدالت» و «نقض آشکار موازین بین‌المللی» خواند.
وزارت خارجه آمریکا نیز اسفند ماه سال گذشته ضمن محکوم کردن سرکوب دراویش گنابادی، به مرگ مشکوک یکی از این دراویش در بازداشتگاه واکنش نشان داد و آن را نگران کننده توصیف کرد.