به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۲۱، ۱۳۹۷

اسرائیل برای ایرانی‌ها وبسایت مقابله با بحران آب تأسیس کرد

نخست‌وزیر اسرائیل با انتشار پیامی ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی گفت، اسرائیل قصد دارد به مردم ایران برای مقابله با بحران آب کمک کند. او خبر داد به همین منظور یک وبسایت و یک کانال تلگرامی به زبان فارسی راه‌اندازی شده‌اند.


بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه (۱۰ ژوئن/ ۲۰ خرداد) با انتشار ویدیویی از راه‌اندازی یک وبسایت و نیز یک کانال تلگرامی به زبان فارسی برای آموزش مقابله با بحران آب در ایران خبر داد. در این ویدیو که به زبان انگلیسی است، نخست‌وزیر اسرائیل پس از ریختن یک لیوان آب و نوشیدن آن رو به دوربین گفت: «امروز یک پیشنهاد بی‌سابقه برای ایران دارم که به آب مربوط است.»

او در ادامه مردم ایران را "قربانیان یک رژیم ستمگر و مستبد" خواند که "آب مورد نیازشان را از آنها دریغ می‌کند." نتانیاهو گفت: «اسرائیل در کنار مردم ایران است و برای همین هم من می‌خواهم به نجات جان شمار زیادی از ایرانیان کمک کنم.»

او در ادامه با اشاره به آمارهای سازمان هواشناسی ایران گفت ۹۶ درصد خاک این کشور به درجاتی از خشکسالی دچار است و به سخنان عیسی کلانتری، وزیر سابق کشاورزی اشاره کرد که گفته بود ۵۰ میلیون ایرانی به دلیل خسارات زیست‌محیطی ناچار به ترک خانه‌های خود خواهند شد.

در این ویدیو که مدت زمان آن دو دقیقه و ۱۷ ثانیه است، نتانیاهو می‌گوید اسرائیل نیز با چالش آب روبروست.

به گفته او در عوض این کشور فناوری‌های پیشرفته‌ای را برای حل این معضل خلق کرده که با بکارگیری آنان حدود ۹۰ درصد از فاضلاب خود را تصفیه و بازیافت کند "که بیش از هر کشور دیگری در جهان است."

نتانیاهو تأکید کرد: «اسرائیل دانش لازم برای جلوگیری از بروز فاجعه زیست محیطی در ایران را دارد و من می‌خواهم این دانش را با مردم ایران به اشتراک بگذارم.»

او با ابراز تأسف از اینکه ایران به اسرائیلی‌ها اجازه سفر به خاک خود را نمی‌دهد، گفت: «برای همین ما باید خلاق باشیم.»

نخست‌وزیر اسرائیل در ادامه از راه‌اندازی وبسایتی به زبان فارسی خبر می‌دهد که حاوی طرحی با جزئیات کامل است که آموزش می‌دهد، چگونه ایرانیان می‌توانند فاضلاب خود را تصفیه و بازیافت کنند.

او گفت: «ما نشان خواهیم داد که کشاورزان ایرانی چگونه می‌توانند محصولات خود را نجات دهند و غذای خانواده‌هایشان را تأمین کنند.»

نتانیاهو ادامه می‌دهد: «رژیم ایران شعار می‌دهد ’مرگ بر اسرائیل‘، در مقابل اسرائیل شعار می‌دهد ’زنده باد مردم ایران‘.»

در پایان این پیام ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، آدرس یک وبسایت و آدرس کانال تلگرامی ذکر شده است.

بحران آب در ایران در دهه‌های اخیر به معضلی بسیار جدی بدل شده است. محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت اردیبهشت‌ماه امسال گفت هیئت دولت در نشست خود برنامه "گروه ملی آب" را برای مقابله با تنش آبی به تصویب رسانده است.

قرار است برای این طرح ۱۶۰۰ میلیارد تومان بودجه در نظر گرفته شود که به گفته نوبخت ۷۰۰ میلیارد آن از منابع وزارت نیرو و ۹۰۰ میلیارد تومان آن نیز توسط سازمان برنامه و بودجه تأمین خواهد شد.

ایران تا کنون به پیام ویدیویی نخست‌وزیر اسرائیل و اقدام این کشور در خصوص تأسیس وبسایت فارسی زبان برای آموزش مقابله با بحران کم آبی در ایران واکنشی نشان نداده است.

خبرگزاری رادیو آلمان