به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، خرداد ۱۴، ۱۳۹۷

سنگاپور منتظر ديدار تاريخي كيم و ترامپ

گروه جهان | عاقبت رسمي شد؛ رييس‌جمهور امريكا ٩ روز ديگر به سنگاپور مي‌رود تا با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي ديدار كند، هر چند با رفتاري كه طي ماه‌هاي گذشته از دونالد ترامپ ديده‌ايم نبايد زياد به پيش‌بيني‌ها و برنامه‌ريزي‌ها اعتماد داشت. دونالد ترامپ، رييس‌جمهور ايالات متحده امريكا، درست يك هفته بعد از آنكه با ارسال نامه‌اي به رهبر كره شمالي، ديدار دوجانبه‌اش با او را لغو كرده‌بود، روز جمعه با قطعيت تاكيد كرد كه ديدارش با كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي، درست مطابق برنامه‌ريزي در روز ١٢ ژوئن (٢٢ خرداد) در سنگاپور برگزار خواهد شد. ترامپ جمعه با كيم يونگ چول، مقام بلندپايه امنيتي كره شمالي كه بعد از سفر كم‌سابقه به نيويورك و ديدارش با مايك پومپئو، وزير خارجه امريكا به واشنگتن دي‌سي آمده‌بود تا در كاخ سفيد، رييس‌جمهور امريكا را ببيند، ديدار كرد. گفت‌وگوي ٩٠ دقيقه‌اي ترامپ با كيم يونگ‌چول، بلندپايه‌ترين ديداري بود كه بين مقام‌هاي امريكا و كره شمالي طي ١٨ سال گذشته برگزار مي‌شد. ترامپ بعد از اين ديدار در بين خبرنگاران، سياست‌هاي تازه‌اي را در مورد كره شمالي اعلام كرد. به گفته ترامپ از اين به بعد، امريكا از به كار بردن عبارت «فشار حداكثري» در مورد سياست‌هايش در برابر پيونگ‌يانگ صرف نظر مي‌كند و همچنين خبر داد «هيچ تحريم جديدي عليه كره شمالي وضع نخواهد شد.»


نامه خيلي بزرگ

كيم يونگ چول، مقام امنيتي كره شمالي در ديدارش با رييس‌جمهور امريكا در اتاق بيضي كاخ سفيد، يك امانتي هم براي او داشت كه توجه رسانه‌ها را به خود جلب كرد. كيم يونگ چول، يك نامه از طرف كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي براي رييس‌جمهور امريكا آورده‌بود، اما بدون توجه به محتواي اين نامه كه تا لحظه تنظيم اين خبر جزيياتي از آن منتشر نشده است، اندازه پاكت نامه مذكور توجه رسانه‌ها و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي را به خود جلب كرد. پاكت نامه‌اي بسيار بزرگ كه نامه كيم درون آن قرار گرفته‌بود، مستقيما توسط مقام كره شمالي به ترامپ تحويل شد و عكس‌هاي آن از طريق كاخ سفيد منتشر شد تا به سوژه كاربران شبكه‌هاي اجتماعي بدل شود. ترامپ هم وقتي كه در مصاحبه‌اش گفت محتواي اين نامه بسيار خوب بود، اما لحظاتي بعد اشاره كرد كه هنوز نامه را نخوانده است، به موج تمسخر كاربران شبكه‌هاي اجتماعي جان تازه داد. هر چند ساعاتي بعد كاخ سفيد در بيانيه‌اي اعلام كرد كه ترامپ بعدا در جريان محتواي كامل نامه ارسال شده از سوي رهبر كره شمالي قرار گرفته است.

تعارف براي صورت‌حساب
براي امريكا و كره شمالي ممكن است خيلي مسائل بزرگي براي حل كردن باقي مانده‌باشد، مساله سلاح‌هاي هسته‌اي، جنگي كه بعد از ٦٥ سال هنوز به صلح دايمي نرسيده است و تحريم‌هاي بين‌المللي سخت عليه كره شمالي كه اين كشور را با مشكلات بسيار بزرگي مواجه كرده است. اما سايه جنگ و قحطي اين روزها معضل اصلي روابط پيونگ‌يانگ نيست، موضوعي كه ذهن ديپلمات‌هاي بلندپايه امريكايي را به خود مشغول كرده است، مساله رزرو هتل پنج‌ستاره مجلل در سنگاپور، محل برگزاري ديدار ١٠ روز ديگر ترامپ و كيم است. به نوشته واشنگتن‌پست، مقام‌هاي بلندپايه امريكايي كه در كره شمالي در حال بررسي امكان برگزاري ديدار هستند، يك هتل مجلل را براي اين ديدار انتخاب كرده‌اند كه هزينه اقامت رهبر كره شمالي در آن روزي ٦ هزار دلار برآورد مي‌شود. اما سوال اينجاست كه چه كسي قرار است پول هتل را پرداخت كند. كره شمالي با مشكلات جدي اقتصادي و مالي مواجه است و امكان پرداخت چنين هزينه سنگيني براي طرف كره شمالي وجود ندارد، همزمان امريكايي‌ها هم نگرانند كه پرداخت اين رقم از سوي واشنگتن از سوي كره شمالي اقدامي تحقيرآميز و توهين محسوب شود، در نتيجه ديپلمات‌هاي امريكايي در حال رايزني با مقام‌هاي سنگاپور هستند تا هزينه اقامت كيم و همراهانش در طول مذاكره با دونالد ترامپ از سوي دولت سنگاپور پرداخت شود.
روزنامه اعتماد