به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، تیر ۲۶، ۱۳۹۷

پاهای قوطی‌‌کنسروی دختر پناه‌جو

راه رفتن دختر بچه سوری با قوطی کنسرو

داستان‌ تراژیک پناه‌جویان جنگ‌زده در سراسر جهان، ظاهرا قرار نیست به این زودی پایان پذیرد.
 ماجرای عمل جراحی دخترک هشت‌ساله‌ای که چند سال از قوطی کنسرو به‌جای پا استفاده می‌کرد که این هفته در ترکیه منتشر شد، یکی از تازه‌ترین نمونه‌هاست. 

مایا مری، دختر پناهنده سوری که از قوطی‌های حلبی به‌عنوان پا استفاده می‌کرد، در بیمارستانی در استانبول تحت عمل جراحی قرار گرفت تا برای اولین‌بار از پاهای مصنوعی بهره ببرد. 
 این دختر هشت‌ساله سوری که تصاویرش از ماه گذشته مدام نقل رسانه‌های اجتماعی بوده، پیش از ورود به استانبول در یک اردوگاه آوارگان در استان ادلب در شمال‌غربی سوریه زندگی می‌کرد و با پای مصنوعی دست‌ساخته پدرش که از قوطی کنسرو ماهی تن، پلاستیک و پارچه ساخته شده بود، راه می‌رفت. 

آسوشیتدپرس به نقل از محمد، پدر این دختر، نوشته است: 
«من به این فکر افتادم کاری کنم که او را از سنگ‌ها و چیزهای دیگر روی زمین محافظت کند، بنابراین پاهای مصنوعی را خودم ساختم». 
مایا البته پایش را مستقیما در جنگ از دست نداده، بلکه بدون‌پا متولد شده است. پدر او نیز به این عارضه مبتلاست و پا ندارد. 
یکی از متخصصان پروتز در ترکیه پس از خواندن داستان او تحت‌تأثیر قرار گرفت و از بزرگ‌ترین سازمان خیریه ترکیه خواست تا مقدمات خروج او از سوریه را فراهم آورد.  

مایا درحال‌حاضر با پدرش در استانبول به‌سر می‌برد و آخر هفته گذشته روزنامه‌نگاران توانستند از پروتزهای جدید او عکس بگیرند. 


خوشحالی دختر سوری بخاطر پاهای مصنوعی جدیدش

البته به گفته پزشک او، دکتر مهمت زکی کولکو، دوماه‌ونیم طول می‌کشد تا او کاملا با این پروتزها هماهنگ شود و بتواند راه برود. 
مایا در استان حلب به دنیا آمده است. خانواده‌ او به علت وقوع جنگ از محل سکونتشان گریختند و محمد علاوه‌بر مایا، پنج فرزند دیگر دارد که با مادرشان در سوریه مانده‌اند.


پدر این پاهای قوطی‌حلبی را برای او درست کرد 

مایا و پدرش به علت معلولیت مجبور بودند در اردوگاه ادلب روی زمین بخزند تا آنکه پدر این پاهای قوطی‌حلبی را برای او درست کرد و او توانست زمین ناهموار و پر از سنگ و شن تا مدرسه را به‌واسطه این پاها بپیماید.  

دکتر کولکو معتقد است که مایا «کودکی نمادین» شده و وی امیدوار است که جهان با مشاهده شرایط سخت این کودک برای پایان‌دادن به جنگ داخلی در سوریه اقدام کند. 

وی می‌گوید: «صدها هزار نفر با معلولیت زندگی می‌کنند و متأسفانه در میان آنها ده‌ها هزار کودک هستند که به پروتز نیاز دارند».

روزنامه شرق