به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، بهمن ۱۷، ۱۳۹۸

پنهانکاری روحانی و ظریف از همان ساعت اول

ایران وایر - یک فرد مطلع از وزارت امور خارجه به «ایران‌وایر» گفت: «روز گذشته مشخص شد که نه‌تنها روحانی بلکه ظریف و عراقچی هم از ساعات اول جریان شلیک به هواپیما را می‌دانستند.»
به گفته این دیپلمات، بعدازظهر ۱۸ دی‌ماه یعنی همان روز سقوط هواپیما چندین نفر از مسوولین بلندپایه وزارت امور خارجه به نزدیکانشان گفتند که سپاه مسوول سقوط هواپیما است. من خودم این خبر را همان روز از یکی مشاورین آقای ظریف شنیدم اما هیچ‌کس آن زمان نمی‌دانست که دقیقا کی به آن‌ها خبر داده است.
روز گذشته و پس از انتشار فایل صوتی صحبت‌های خلبان هواپیمایی آسمان با برج مراقبت فرودگاه توسط رسانه‌های اوکراینی چند جلسه اضطراری در وزارت خارجه برگزار شده است: «دیروز (۱۴ بهمن) مشخص شد که صبح همان روز از شورای عالی امنیت ملی به آقایان ظریف و عراقچی خبر داده بودند که سپاه به هواپیما شلیک کرده اما تاکید کرده بودند که هیچ‌کس نباید درباره این موضوع حرف بزند.»
شلیک سپاه به هواپیمای اوکراینی دقیقا در روز حمله موشکی ایران به پایگاه عین‌الاسد که محل استقرار نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا است، صورت گرفت. جمهوری اسلامی پس‌ از این حمله که با عنوان انتقام خون «قاسم سلیمانی» فرمانده سابق سپاه قدس که توسط آمریکا در عراق کشته شد، صورت گرفت، تلاش کرد پیروزی خود را با پخش آهنگ‌های حماسی در تلویزیون ملی ایران جشن بگیرد. این در حالی بود که خبر مربوط به سقوط هواپیما که در سه روز اول از سوی مسوولان ایرانی دلیلش نقص فنی عنوان شد، مردم را تحت‌تاثیر قرار داده بود.

منبع مطلع ایران‌وایر دلیل دروغ‌گویی مسوولان نظام به مردم را سخنرانی «علی خامنه‌ای» در روز حمله به پایگاه عین‌الاسد عنوان می‌کند و می‌گوید: «در آن روز کل نظام تلاش می‌کرد که توجه همه به صحبت‌های آقای خامنه‌‌ای و حمله موفقت‌آمیز ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق باشد. هر حرف و عملی که توجه مردم را منحرف می‌کرد می‌توانست اقدام علیه امنیت ملی قلمداد بشود.»

این دیپلمات توضیح می‌دهد که دیروز مسوولان وزارت خارجه در چند جلسه اضطراری اعلام کرده‌اند که اشتباه استراتژیک آن‌ها دروغ‌گویی به مردم بوده است: «گفتند متاسفانه ما از همان روز اول می‌دانستیم و این اشتباه استراتژیک ما بود که به مردم دروغ گفتیم و نه‌تنها باید از این ماجرا درس بگیریم بلکه باید به برادرانمان در نهادهای دیگر (بخصوص سپاه) بگوییم که در این دوران که همه‌چیز ضبط و پخش می‌شود خیلی سخت می‌شود چنین واقعیاتی را از دید مردم مخفی کرد.»
او تاکید می‌کند که چندین سال است که نه‌تنها وزارت امور خارجه بلکه همه نهادها نگران این هستند که سپاه هرروز قدرتمندتر می‌شود اما آمادگی لازم برای در اختیار گرفتن قدرت را ندارد: «این موضوع در جریان برخورد سپاه با ماجرای انتخابات ۱۳۸۸ زمانی که سپاه انتخابات را با آن وضعیت افتضاح مهندسی کرد مشخص شد. بسیاری از پروژه‌های صنعتی که توسط سپاه اداره می‌شوند هم همین مشکل را دارند. سر ما از داستان‌هایی که درباره فساد در سپاه و حیف میل بیت‌المال سوت می‌کشد. هر جا سپاه در دیپلماسی دخالت کرده هم به ضرر نظام تمام شده است.»
او معتقد است متاسفانه نظام ما مانند کشتی‌‌ای است که در حال غرق شدن است و می‌گوید: «ما در این وزارتخانه داریم سعی می‌کنیم که این غرق شدن تلفات کمتری داشته باشد. باید تاکید کنم که ما مسوولین دیپلماسی ایران واقعا احساس شرم می‌کنیم و از خانواده قربانیان سقوط هواپیما معذرت می‌خواهیم و امیدواریم که ما را ببخشند.»
«ایران‌وایر» اظهارات این دیپلمات ایرانی را با یکی از دیگر مقام‌های وزارت امور خارجه مطرح کرد. جواب او فقط سه کلمه بود: «متاسفانه درست است.»