به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۲۲، ۱۳۹۸

فرانسه اقدام ایران در پرتاب ماهواره ظفر به فضا را محکوم کرد

فرانسه روز دوشنبه ۲۱ بهمن اقدام ایران در پرتاب ماهواره به فضا را محکوم کرد و از تهران خواست که به تعهدات بین‌المللی‌اش در زمینه برنامه موشکی بالستیک جنجالی‌اش پایبند باشد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای تصریح کرد این کشور اقدام ایران در پرتاب ماهواره که از فناوری‌های موشک‌های بالستیک بویژه موشک‌های بالستیک بین قاره‌ای استفاده شده است را محکوم می‌کند.

وزارت دفاع جمهوری اسلامی روز یکشنبه اعلام کرد که توانسته است «ماهواره مخابراتی ظفر» را با «موفقیت» به فضا پرتاب کند ولی موشک پرتاب شده «به سرعت مورد نیاز جهت تزریق ماهواره در مدار مورد نظر نرسید».

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیز درباره شکست برنامه پرتاب «ماهواره ظفر» گفت: ماهواره به مدار ۵۴۰ کیلومتری رسید ولی ماهواره‌بر به سرعت ۷۴۰۰ کیلومتری که لازم بود نرسید.

آمریکا و سایر کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که از برنامه فضایی‌اش برای توسعه برنامه موشکی بالستیک خود استفاده می‌کند که «صلح و ثبات جهانی» را به خطر می‌اندازد.

وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌اش با اشاره به تعهدات ایران در چارچوب یک قطعنامه سال ۲۰۱۸ شورای امنیت سازمان ملل، گفته است: «برنامه موشکی بالستیک ایران ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد و روی امنیت اروپا تاثیر می‌گذارد».

فرانسه از ایران خواسته است که به تعهدات بین‌المللی‌اش در این زمینه احترام بگذارد.

از زمان دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به توافقی بر سر برنامه هسته‌ای تهران در تیرماه سال ۱۳۹۴، آزمایش‌های موشکی بالستیک ایران به موضوعی مناقشه‌انگیز بین جمهوری اسلامی و غرب تبدیل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ در قطعنامه‌ ۲۲۳۱ که در حمایت از این توافق تصویب کرد، از ایران خواست «از هرگونه فعالیت مربوط به توسعه موشک‌های بالستیک که با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای طراحی شده، خودداری کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند که آزمایش‌های موشکی ایران ناقص این قطعنامه نیست چون تهران قصدی برای ساخت کلاهک هسته‌ای ندارد.

با این حال، سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان آذرماه امسال در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل ملل متحد، به «توسعه موشک‌های بالستیک با توانایی حمل کلاهک هسته‌ای توسط ایران» اعتراض کرده‌اند.

این سه کشور اروپایی در نامه مشترک خود گفته‌اند این اقدام با قطعنامه سازمان ملل که از تهران می‌خواهد چنین اقدامی انجام ندهد، سازگار نیست.

ایالات متحده اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و تحریم‌های شدیدی علیه ایران وضع کرده است.

آمریکا در عین حال می‌گوید که در تلاش است با همکاری ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت، محدودیت‌های موشکی ایران را پس از سال ۲۰۲۰ دوباره برقرار کند.

رادیو فردا