به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۱۸، ۱۴۰۳

واکنش خانواده شنبه‌زاده به اتهامات بی‌اساس علیه او

  

خانواده حسین شنبه‌زاده، ویراستار، مترجم و فعال شبکه‌های اجتماعی، روز چهارشنبه ۱۶ خرداد نسبت به گزارش‌ها در خصوص بازداشت و اتهامات او ابراز نگرانی کرد. در بیانیه خانواده حسین شنبه‌زاده آمده است: «اتهامات سنگینی که علیه نور دیده ما مطرح شده است با توجه فعالیت حسین با هویت حقیقی‌اش در فضای مجازی قابل توجیه نیست.»

حسین شنبه‌زاده روز سه‌شنبه در اردبیل بازداشت شد. او طی تماسی تلفنی با خانواده، بازداشتش را تأیید کرده بود.

یک روز پس از بازداشت حسین شنبه‌زاده، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل بدون نام بردن از او از بازداشت یک «متهم متواری و تحت تعقیب وزارت اطلاعات» و «جاسوس اسرائیل» در این شهر خبر داد.

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه می‌گوید متهم بازداشت شده در اردبیل حسین شنبه‌زاده است.

در بیانیه روز چهارشنبه خانواده حسین شنبه‌زاده آمده است: «ما در درجه اول نگران سلامتی حسین هستیم چرا که از نهاد دستگیر کننده ومحل نگهداری او مطلع نیستیم.»

خانواده حسین شنبه‌زاده اضافه کرده است: «او باید ابتدا از حقوق اولیه یک زندانی برخوردار شود. انتساب اتهاماتی سنگین به حسین به فاصله کمتر از ۲۴ ساعت از دستگیری بدون برخورداری از حق ارتباط با وکیل و خانواده جای سوال و نگرانی دارد.»

این بیانیه اضافه کرده است: «ادعای «متواری شدن حسین نیز قابل توجیه نیست حسین از مدت‌ها قبل در شبکه ایکس از قصدش برای سفر به اردبیل سخن گفته بود و حتی تا ساعتی قبل از دستگیری نیز در همین شبکه از شهر اردبیل سخن می‌گفت و از خودش عکس منتشر می‌کرد.»

در بیانیه خانواده شنبه‌زاده تصریح شده است: «شما حسین شنبه‌زاده را می‌شناسید از پیامد این اتهامات سهمگین نیز آگاهید.»

این بیانیه در حساب ایکس عباس شنبه‌زاده، برادر حسین، منتشر شده است.

بیانیه خانواده حسين شنبه‌زاده
«اتهامات سنگینی که علیه نور دیده ما مطرح شده است، با توجه فعالیت حسین با هویت حقیقی‌اش در فضای مجازی قابل توجیه نیست.
ما در درجه اول نگران سلامتی حسین هستیم چرا که از نهاد دستگیرکننده و محل نگهداری او مطلع نیستیم.
او باید ابتدا از حقوق اولیه یک زندانی برخوردار شود.
انتساب اتهاماتی سنگین به حسین به فاصله کمتر از ٢٤ ساعت از دستگیری، بدون برخورداری از حق ارتباط با وکیل و خانواده جای سوال و نگرانی دارد.
ادعای «متواری شدن حسین نیز قابل توجیه نیست. حسین از مدتها قبل در شبکه ایکس از قصدش برای سفر به اردبیل سخن گفته بود و حتی تا ساعتی قبل از دستگیری نیز در همین شبکه از شهر اردبیل سخن می‌گفت و از خودش عکس منتشر می‌کرد.
شما حسین شنبه زاده را می‌شناسید؛ از پیامد این اتهامات سهمگین نیز آگاهید.
لطفاً در رسیدن صدای ما به گوش دلسوزان کمک‌حال ما باشید.»

این در حالی است که خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران با انتشار تصویری از یک توئیت حسین شنبه‌زاده نوشته است که او «سابقه توهین به ائمه اطهار و مقدسات را داشته» است.

در این توئیت که خبرگزاری تسنیم منتشر کرده است، حسین شنبه‌زاده موضوع همزمانی «۲۱ ماه رمضان» و مراسم «سیزده به در» را مطرح کرده بود.

حسین شنبه‌زاده در سال ۱۳۹۸ نیز به‌دلیل فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و اتهام «توهین به مقدسات و رهبر جمهوری اسلامی»، محاکمه و به حبس محکوم شده بود.

او در شبکه اجتماعی ایکس با نام مستعار «اسب شاخدار ویراستار» فعالیت می‌کرد و ویراستار آثار ادبی مهمی چون «میراث و مرگ و زندگی با اوست» نوشته نجیب محفوظ است.

رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی