به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، دی ۱۹، ۱۳۹۳

فرانسه/ تروریسم ــ برادران کواشی و گروگانگیر سوپرمارکت کشته شدند

برادران کواشی و گروگانگیر سوپرمارکت کشته شدند
جمعه ۱۹ دیماه ۱۳۹۳
17:00- نیروهای پلیس و ژاندارمری فرانسه تقریباً هم‌زمان به ساختمان محل پناه برادران کواشی و به مغازۀ محل گروگان‌گیری حمله کردند.

در ساعت هفده و پانزده دقیقه به وقت محلی، خبرگزاری فرانسه خبر کشته شدن برادران کواشی را اعلام کرد.
برادران کواشی


کمی قبل از ساعت پنج بعدازظهر، نیروهای ویژۀ GIGN (گروه عملیاتی ژاندارمری کشور) حملۀ خود را به ساختمانی که برادران کواشی در آن پناه گرفته‌اند، آغاز کرده بودند. ساختمان مذکور در شهرک دامارتن، محل یک چاپخانه است. خبرنگاران حاضر در محل صدای انفجار و دود را حوالی ساعت پنج شاهد بودند.
ظاهراً برادران کواشی بعد از خروج از چاپخانه کشته شدند. 
تقریباً همزمان، خبر حمله به گروگان‌گیر محلۀ ونسن نیز اعلام شد.

10: 16- لغو دیدار هولاند- مرکل و نگرانی اسرائیل و بریتانیا از حملات تروریستی
در فرانسه، کاخ الیزه اعلام کرد دیدار روز یکشنبه آینده میان فرانسوا هولاند، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، به تعویق افتاده است.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با اظهار نگرانی از حملات تروریستی در فرانسه،  از تمامی کشورهایی که با اقدامات تروریستی روبرو هستند خواسته است علیه " اسلام افراطی"  متحد گردند.
این در حالیست که شب گذشته، آندره پارکر، رئیس سازمان اطلاعاتی بریتانیا نیز حمله به هفته نامه شارلی هبدو را بخشی از اقدامات رو به افزایش تروریستی ای توصیف کرد که با هدف کشتار بیشتر، انجام می گیرد.

35 : 15 - جلسه اضطراری در کاخ الیزه
 فرانسواهولاند، رئیس جمهور فرانسه با نخست وزیر و وزیران کشور و دادگستری فرانسه، یک جلسه اضطراری در کاخ الیزه تشکیل داده اند تا مساله گروگان گیری در شرق پاریس را بررسی کنند. 
در همین حال، "شورای نظارت از رسانه های فرانسه" از رسانه های این کشور خواسته است تا با رعایت مقررات امنیتی، سلامت روزنامه نگاران خود را تامین کرده و مانع عملیات نیروهای امنیتی در گروگان گیری های شمال شرق و شرق پاریس نگردند.

29: 14- گروگانگیری در پاریس


حداقل پنج نفر در یک سوپرمارکت اجناس کاشر (حلال برای کلیمیان) به گروگان گرفته شده‌اند. گروگان‌گیر، همان کسی است که روز گذشته در مونروژ یک پلیس زن را کشته بود.
هنوز جزییات رویدادها روشن نیست، اما در محل، صدای تیراندازی شنیده شده است. خبرگزاری فرانسه از کشته شدن دونفر خبر داده‌ است.
در حال حاضر تمام ترافیک شرق پاریس توسط پلیس متوقف شده است. 
این در حالی است که نیروهای ویژۀ فرانسوی محل اختفای برادران کواشی -عوامل کشتار مجلۀ شارلی هبدو- را در محاصره دارند.
معلوم نیست که گروگان‌گیری در شرق پاریس و سنگر گرفتن برادران کواشی در ساختمان یک شرکت در نزدیکی‌های فرودگاه شارل دوگل، عملیاتی هماهنگ‌شده بوده یا خیر. اما هم‌زمانی دو رویداد، وضعیت بی‌سابقه‌ای در پایتخت فرانسه دامن زده است.
در این میان پلیس فرانسه عکس یک زن و یک مرد را به عنوان عناصر خطرناک منتشر کرده و برای شناسایی آنان از مردم کمک خواسته است. مرد که همان گروگانگیر مغازۀ یهودی و قاتل پلیس زن است، آمدی کولیبالی نام دارد. اما نقش زن در رویدادهای جاری توضیح داده نشده است.
 
پلیس فرانسه برای شناسایی حیات بومدین، ٢٦ ساله، و امدی کولیبالی، ٣٢ ساله از مردم خواهان همکاری شده است.
پلیس فرانسه برای شناسایی حیات بومدین، ٢٦ ساله، و امدی کولیبالی، ٣٢ ساله از مردم خواهان همکاری شده است.
30 : 10-  برادران کواشی در محاصره


در ادامه عملیات جستجو برای یافتن عاملان حمله به مجله شارلی هبدو، امروز جمعه ٩ ژانویه، نیروهای ویژه ای فرانسه دو مظنون این حمله را در یک چاپخانه در شهر دامارتن-آن-گوئل در شمال شرق پاریس محاصره کرده اند. نیروهای امنیتی تلاش دارند تا با این دونفر وارد گفتگو شوند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، هردو مظنون که احتمال داده میشود سعید و شریف "کواشی"، دو برادر فرانسوی الجزایری تبار هستند، پس از یک عملیات تعقیب و گریز و تیراندازی ای که میان آنان و نیروهای پلیس فرانسه در یک جاده ناسیونال رخ  داد، یک نفر را گروگان گرفته و به داخل چاپخانه پناه گرفته اند.
برنارد کازنو، وزیر کشور فرانسه اعلام کرده است که عملیات نیروهای ویژه فرانسه برای دستگیری عاملان حمله به مجله شارلی هبدو ادامه دارد.
پییر هانری برانده، سخنگوی وزارت کشور فرانسه به روزنامه نگاران گفته است نیروهای امنیتی تلاش دارند تا با هردو مظنون در داخل چاپخانه تماس بگیرند و با آنها وارد گفتگو شوند.  
بر اساس گزارشها هلیکوپترهای نیروهای امنیتی فرانسه بر فراز منطقه در پرواز هستند.
عملیات کنونی علیه دو مظنون حمله به شارلی هبدو باعث شده شهر دامارتن آن گوئل به محاصره نیروهای امنیتی درآید و ساکنان آن در خانه های شان باقی بمانند.

در حالیکه پلیس فرانسه روز گذشته سعید و شریف "کواشی"، دو برادر فرانسوی الجزایری تبار عاملان اصلی حمله به شارلی هبدو خوانده، منابع یمنی به خبرگزاری رویترز گفته اند سعید کواشی، در سال ٢٠١١ در جریان اقامتی چندماهه در یمن با انور الاولاقی، یک تن از اعضای شبکه القاعده در این کشور دیدار کرده و آموزش مذهبی دیده است.
انورالاولاقی، در ماه سپتامبر ٢٠١١ در یک حمله هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی کشته شد.
این در حالیست که شب گذشته یک مقام آمریکایی نیز از اقامت سعید کواشی در یمن سخن گفته و افزوده است که هردو برادر در فهرست افراد" پرواز ممنوع" آمریکا قرار داشته اند.
در همین حال منابع امنیتی فرانسه اعلام کرده اند فرد مظنون به تیراندازی روز گذشته در شهر مون روژ در جنوب پاریس را شناسایی و دو تن از نزدیکان او را بازداشت کرده اند. در تیراندازی یاد شده، یک پلیس زن فرانسه کشته و یک فرد دیگر زخمی شد.
به گفته منابع پلیس، عامل تیراندازی در "مون روژ" در قضیه طرح فرار از زندان سمائین آیت علی بلقاسم، از طراحان حمله به متروی پاریس در سال ١٩٩۵، که شریف کواشی نیز از متهمان آن بشمار می رفته، به زندان محکوم شده بود.
منابع پلیس همچنان گفته اند که برادران کواشی و عامل تیراندازی مون روژ هرسه نفر به شبکه جهادگرای "بووت شومون" در شمال شرق پاریس تعلق داشته اند. 

منبع: رادیو فرانسه