به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۳

چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا:

 جلوی دستیابی ایران به سلاح اتمی را می‌گیریم
چاک هیگل، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا 
وزیر دفاع آمریکا پس از ملاقات و گفتگو با نخست وزیر اسرائیل، به تعهد ایالات متحده در جلوگیری از دستبابی ایران به سلاح اتمی اشاره کرد و گفت: «اطمینان خاطر داشته باشید که هر کاری برای انجام این تعهد لازم باشد انجام خواهد شد.»
به گزارش آسوشیتدپرس، طرح‌های هسته‌ای ایران و مذاکرات اتمی جاری در وین از محورهای گفتگو میان هیگل و نتانیاهو بوده است.
نتانیاهو در کنفرانس مطبوعاتی پس از این دیدار گفت: «صحبت ما دو نفراین بود که ایران می‌خواهد زیر چشم جامعه بین‌الملل، منویات خود را پیش ببرد.»
نتانیاهو با استناد به گزارش اخیر سازمان ملل در مورد توسعه طرح‌های موشکی ایران، تصریح کرد که جمهوری اسلامی قطعنامه‌های جامعه جهانی و شورای امنیت را در ممنوعیت گسترش طرح‌های اتمی خود زیر پا گذاشته است.
تازه‌ترین گزارش محرمانه‌ی ‌سازمان ملل تصریح می‌کند که ایران به رغم کاهش مبادلات غیرقانونی مواد اولیه صنعت موشکی خود که نقض تحریم‌های سازمان ملل را در پی داشت، همچنان به توسعه ساخت موشک دوربرد ادامه می‌دهد.
گزارش یاد شده، چالشی در مذاکرات اتمی ایران خوانده شده و این در حالی‌ست که آمریکا اصرار دارد موضوع موشک‌های دوربرد ایران در مذاکرات هسته‌ای گنجانده شود. ایران اما این موضوع را مربوط به صنایع دفاعی ایران دانسته و رد می‌کند.
هیگل در اسراییل بازدید کوتاهی نیز از یک پایگاه هوایی داشت که مشترکا ازسوی امریکا و اسرائیل ساخته می‌شود. این پایگاه تخصصی با تجهیزات فوق مدرن، برای تمرینات ویژه و آمادگی در قبال حملات احتمالی موشکی ساخته شده است.
همکاری‌های دفاعی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس
سفر هیگل به اسرائیل در چارچوب سفر ۴ روزه او به خاورمیانه صورت گرفت. وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه وارد جده شد و با وزیران دفاع کشورهای حوزه خلیج فارس دیدار کرد. محور مذاکرات این دیدار، همکاری‌های درازمدت نظامی و امنیتی این کشورها با ایالات متحده بود.
این سفر، هم‌زمان با مذاکرات اتمی ایران و ۵+۱ در وین صورت گرفت که برای تهیه پیش‌نویس توافق جامعه هسته‌ای برگزار شد. حاکمیت ایران تاکید می‌کند که قصد ساختن بمب ‌اتمی را ندارد اما چشم‌انداز طرح‌های اتمی جمهوری اسلامی، کشورهای حوزه خلیج فارس را به شدت از آینده امنیتی خودشان بیمناک کرده است.

اولویت‌های سیاست خارجی اوباما در بهبود مناسبات با ایران نیز بر این بیم افزوده است.
هیگل در عربستان گفته بود که ایالات متحده تحت هیچ شرایطی متحدان خود را قربانی معامله اتمی با ایران نخواهد کرد. او هم‌چنین به کشورهای حاشیه خلیج فارس در مورد همکاری‌های امنیتی و نظامی آمریکا با آنها اطمینان خاطر داد.
وزیران دفاع کشورهای حاشیه خلیج فارس قرار دیدارهای ادواری دیگری را با هیگل گذاشته‌اند اما چیزی در مورد یک سیستم موشکی و دفاعی مشترک نگفته‌اند.
واشنگتن بیش از دو دهه سابقه همکاری فشرده نظامی و دفاعی با کشورهای حوزه خلیج فارس دارد. در زمان حمله عراق به کویت در سال۱۹۹۱ که به "جنگ خلیج" موسوم شد، آمریکا با ۵۰۰ هزار نیرو به کمک کویت رفت و واحدهای عراقی را از آنجا بیرون راند.

از آن زمان به بعد، کشورهای خلیج فارس میلیاردها دلار اسلحه از آمریکا خریده‌‌‌اند که سیستم دفاع موشکی نیز شامل آنها می‌شود. با این همه، سیستم دفاعی کشورهای یاد شده در مقابل حمله احتمالی ایران هنوز به اندازه کافی مجهز نیست.
دویچه وله