به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۹۳

در دیدار با دختران موسوی و رهنورد عنوان شد

 ابراز نگرانی مراجع و علما از ادامه حصر: 
این رفتارها شرعی و قانونی نیست
به گزارش خبرنگار کلمه، دختران زهرا رهنورد و میرحسین موسوی در سفری یک روزه به قم با آیت الله صانعی، آیت الله بیات زنجانی، آیت الله شبیری زنجانی، آیت الله موسوی اردبیلی، آیت الله جوادی آملی، حجت الاسلام احمد منتظری و همسر و خانواده ایشان و همچنین با خانواده های تعدادی از روحانیون دربند ساکن قم دیدار کردند.
دختران موسوی در این دیدارها شرحی از وضعیت حصر بی سابقه پدر و مادر، ایزوله بودن کامل آن ها از فضای خارج از فضای زندان خانگی، جفاهای رفته بر آنان و وضعیت سلامتی پدر و مادر را به اطلاع مراجع و علمای قم رساندند.
آیت الله شبیری: پیگیر رفع حصر بوده ام اما تاکنون بی نتیجه مانده است
آیت الله شبیری زنجانی در دیدار با دختران موسوی به طور مبسوط در جریان مشکلات میرحسین و رهنورد و رفتار ماموران و شرایط حصر قرار گرفت.
این مرجع تقلید با احترام ویژه به دختران آقای موسوی و خانم رهنورد، ضمن ابراز نگرانی نسبت به وضعیت محصورین، در بیاناتی با اشاره به شرایط جامعه در چند ساله اخیر گفت: اصل اختلاف خوب نیست و به ضرر کشور تمام می شود.
ایشان همچنین اظهار کرد که پیش تر پیگیر مساله حصر میرحسین و رهنورد بوده است که این پیگیری ها تاکنون بی نتیجه مانده است.
آیت الله صانعی: هیچ جای دنیا با اسیر چنین برخوردی نمی کنند
آیت الله یوسف صانعی نیز در دیدار با دختران موسوی، بعد از استماع سخنان میهمانان، با ستودن مقاومت میرحسین موسوی و زهرا رهنورد و ابراز تاسف از ظلم هایی که بر ایشان می رود، بر سخنان قبلی خود درباره غیر اسلامی و غیر اخلاقی بودن شرایطی که بر محصورین حاکم شده، تاکید کرد و گفت: این نوع بی توجهی به امر سلامت یک اسیر، و آن هم یک زندانی سرشناس سیاسی در هیچ جای جهان روا شمرده نمی شود.
بر اساس این گزارش، این مرجع تقلید نواندیش در سخنان خود به این مساله تاریخی اشاره کرد که در طول تاریخ، خوبان جهان همیشه توسط حکومت ها در مضایقی بودند و مشکلاتی داشتند.
ایشان تصریح کرد: انسان باید تکامل پیدا کند و این سختی ها در راستای تکامل آنهاست و اینگونه است که حضرت زینب در وصف مصائب عاشورا گفت “ما رایت الا جمیلا و ما رایت الا خیرا”.
آیت الله صانعی با تاکید بر اینکه همه این رفتارها مایه رشد و سرافرازی برای محصورین است، به سرگذشت نلسون ماندلا به عنوان یک مثال خوب اشاره کرد که مدتی طولانی و قریب ۲۷ سال در اسارت بود و منشأ خیر برای کشورش هم شد.
این مرجع تقلید در ادامه سخنانش خطاب به خانواده نخست وزیر دوران دفاع مقدس گفت: این یک واقعیت است که این اتفاقات افتاده و ظلم به حد اعلا رسیده، اما زندگی را نباید تعطیل کرد و باید برنامه و هدف داشت. همانطور که در خبرهای نقل شده از شما هم خواندیم که ایشان برای هر روزشان در این حصر برنامه دارند و با مطالعه و هنر و عبادت، وقت های طولانی شان را پر می کنند.
آیت الله صانعی با اشاره به برنامه روزانه ای که میرحسین و رهنورد برای روزهای حصر خود تعریف کرده اند و حالاتی که دختران درباره والدینشان نقل می کردند، گفت: این حالت ها را همه بدانند تا تبلیغات مخالفینشان که از مسائل اعتقادی و دینی سوء استفاده می کنند و دینداری و تعهد اینها را زیر سوال می برند، بی نتیجه بماند.
آیت الله بیات: این حصر، حصر علم و دانش است
آیت الله بیات زنجانی نیز در دیدار با دختران موسوی و رهنورد، در خصوص شرایط فعلی محصوران گفت: بلاهای بزرگ مختص انسان های بزرگ است چنانکه برای این عزیزان هم اینگونه است.
وی در مورد رفتارهای صورت گرفته در مورد محصورین هم گفت: نباید بر کاری اصرار کرد که نه مبنای عقلی دارد و نه شرعی! مبنای این شیوه بر اساس کدام معیار شرعی، قانونی و حقوقی است؟ نمی شود که قانون را نادیده گرفت و به تشخیص های سلیقه ای عمل کرد؟
این مرجع تقلید افزود: آیا در تاریخ اسلام یک نمونه از این موارد داریم؟ آیا پیامبر(ص) یا امیرالمومنین(ع) چنین کردند؟ سه انسان پاک را به بهانه واهی حصر کرده اند؛ اینها قبل از هر مساله ای انسان اند و لااقل باید حقوقشان رعایت شود.
ایشان تأکید کرد: بنده این عزیزان را بی گناه می دانم؛ با این وجود خود آنها درخواستی دارند که هر سه بارها گفته اند تا در یک دادگاه بی طرف و نزد یک قاضی عادل و با حضور وکیل مستقل محاکمه شده و از خود دفاع کنند.
این مرجع تقلید در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما هنوز از انقلابمان دفاع می کنیم ولی هیچ فرد انقلابی مدعی نیست که همه رفتارهای صورت گرفته در گذشته درست بوده، چرا که ما معصوم نبوده و نیستیم تا چنین ادعایی کنیم. این عرض من از این جهت است که نمی توان صرفاً به رفتارهای صورت گرفته در گذشته استناد کرد و ممکن است یک رفتاری در یک دوره ای صورت گرفته باشد که غالباً تصور صحیح بودنش را داشته اند اما تجربه و گذشت زمان نشان داده که آن تصمیم صحیح نبوده است.
آیت الله بیات خاطرنشان کرد: من ۸ سال شبانه روز با مهندس موسوی کار کرده ام. ایشان انسانی است درستکار، خالص و مومن؛ ایشان ۸ سال یک کشور درحال جنگ را با زیر ۱۰ میلیارد دلار اداره کرد. ایشان از سرمایه های کشور و انقلاب است؛ همسرشان خانم رهنورد یک بانوی دانشمند، مدیر توانا و یکی از تواناترین مدیران کشور، خوشنام و اهل علم است؛ این حصر، حصر علم و دانش است.
این عالم دینی افزود: حصر عالم، حصر ارزشهاست و این خیلی بد است. تعجب در آن است که آنها از این مساله باخبرند و ارزشهای این ها را می دانند و اگر نمی شناختند و نمی دانستند، توقع نمی رفت.
ایشان در پایان با دعا برای آزادی محصورین، گفت: ما واقعا ناراحتیم از این وضع و نگرانیم و هر روز در فکر این مشکلیم. فکر می کردیم در شرایط جدید، عزیزان را آزاد ببینیم، نه اینکه مشکلاتشان افزایش یابد و حادتر شود و بیمار هم بشوند.
دعای آیت الله موسوی اردبیلی برای آزادی محصورین
دختران موسوی و رهنورد در دیدار با آیت الله موسوی اردبیلی هم گزارش کاملی از وضعیت سلامتی و پزشکی محصورین و وضعیت دشوار نگهداری و زندان بودن آنها را بیان کردند.
آیت الله موسوی اردبیلی هم گفت: علمای دیگر کارهایی کردند و در این مورد من هم فعال هستم، اگرچه مسئولیت حصر با ما نیست و رفع آن هم در دست ما نیست.
این مرجع تقلید هم برای آزادی محصورین دعا کرد.
آیت الله جوادی: روحیه آقای موسوی اینگونه بود که از کسی چیزی نمی خواست
آیت الله جوادی آملی هم پس از شنیدن شرح ماجرا و اتفاقات افتاده درباره این حصر غیر قانونی به خصوص بیماری میرحسین موسوی و تعلل در درمان وی، گفت: جان انسان ها در دست خداست و خدا هم راه است و هم همراه.
این مفسر قرآن با یادآوری اینکه در سفر عمره مفرده با آقای موسوی همراه بوده و در جریان بودند که ایشان شرح فصوص را مطالعه می کرده، خاطرنشان کرد: ایشان از کسی چیزی نمی خواست و روحیه ایشان هم همین گونه بود.
ایشان در خصوص حصر میرحسین نیز گفت: اگر دست ما رسید کوتاهی نمی شود، اگرچه همه چیز در دست خداست.
آیت الله جوادی آملی در پایان ابراز امیدواری کرد که مشکلات پیش آمده هرچه سریع تر حل شود.
دعای آیت الله دستغیب برای آزادی میرحسین
آیت الله سید علی محمد دستغیب، مرجع تقلید آزاده مقیم شیراز نیز در تماس تلفنی با دختران میرحسین موسوی، جویای احوال ایشان شد.
این مرجع تقلید که در پنج سال گذشته صریح ترین مواضع را در حمایت از موسوی و کروبی اتخاذ کرده، در این تماس تلفنی برای پایان حصر و آزادی هرچه سریع تر محصورین دعا کرد.