به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، خرداد ۰۷، ۱۳۹۳

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران،

ﺻﺒﺎ آذرپیک روزنامه‌نگار را در تهران بازداشت کردند


 بازداشت صبا آذرپیک صبح روز چهارشنبه، هفتم خردادماه، با ورود نیروهای امنیتی به دفتر هفته‌نامه «تجارت فردا» صورت گرفت.

صبا آذرپیک در نهم بهمن‌ماه سال ۱۳۹۱ نیز همزمان با بازداشت شماری از روزنامه‌نگاران در ایران دستگیر شد. در این بازداشت هشت نفر از مأموران امنیتی شب به منزل این روزنامه‌نگار حمله کردند و برادر وی را نیز کتک زدند.

در این اقدام ۱۱ روزنامه‌نگار دیگر به نام‌های جواد دلیری، ساسان آقایی، نسرین تخیری، مطهره شفیعی، نرگس جودکی، امیلی امرایی، پوریا عالمی، پژمان موسوی، اکبر منتجبی و حسین یاغچی بازداشت شدند.

صبا آذرپیک در آن زمان خبرنگار سایت «بازتاب امروز» بود.

آذرپیک که در هفته‌نامه «تجارت فردا» و روزنامه «اعتماد» فعالیت می‌کند، در آستانه انتخابات مناقشه‌برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری در ایران گزارشی از ضرب‌وشتم و بازداشت‌هایی که توسط نیروهای گشت ارشاد در میدان ونک تهران صورت گرفته بود، در رسانه‌های جمعی منتشر کرد و همین گزارش سبب شکایت نیروی انتظامی از وی شد.

این روزنامه‌نگار با مطرح شدن موضوع مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس زندانی در بازداشتگاه پلیس فتا، پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، با پیگیری‌های خود پرونده قتل وی را به مجلس کشاند.

در مراسم چهلم ستار بهشتی، صبا آذرپیک گزارشی در این‌باره منتشر کرد که بازتاب وسیعی داشت.
پیش از این سراج‌الدین میردامادی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب و پسر دایی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه برای ادای پاره‌ای توضیحات به دادسرای اوین احضار شده بود که با مراجعه به این دادسرا بازداشت شد.