به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۸، ۱۳۹۳

یک پیروزی تاریخی برای نارندرا مودی نخست وزیر آینده هند

نارندرا مودي، رهبر حزب ملي‌گراي بهاراتيا جاناتا 
برخاسته از طبقات اجتماعی فقیر هند است
نارندرا مودي، نخست‌وزير آينده هند متولد 17 سپتامبر 1950 در شهر ودناگر است. نارندرا مودي، رهبر حزب ملي‌گراي بهاراتيا جاناتا است. او داراي شش فرزند است.
مودي در زمان تحصيل مانند پدرش كه در ايستگاه قطار چاي فروشي مي‌كرد، به همراه برادرش به اين كار مشغول بوده است. مودي تحصيلات خود را در شهر ودناگر انجام داده و معلمش اورا دانش‌آموزي متوسط عنوان مي‌كرد كه علاقه بسيار زيادي به مناظره، بحث و تئاتر داشت.
او در سال 2001تا 2002 رييس ايالت گجرات هند شد اما با چالش‌هايي در آن ولايت روبه‌رو شد. او به دليل خشونت‌هايي كه در اين ايالت عليه مسلمانان انجام شد مجبور به استعفا شد. او پس از آن در انتخابات ايالتي شركت كرد و توانست پيروز انتخابات محلي شد و رفته‌رفته وارد پارلمان هند شد و تا جايي رشد پيدا كرد كه حالا نخست‌وزير هند شده است.

در این انتخابات حزب کنگره سینگ بدترین شکست خود در تاریخ معاصر هند را تجربه می کند، و این برای مودی که قصد کنار گذاشتن خانواهد نهرو-گاندی از سیاست هند را دارد یک برگ برنده بحساب می آید.
خانواده نهرو-گاندی در دوران 67 ساله استقلال هند بیشترین دوران حکومتی را داشته اند.   به گزارش خبرگزاری رویترز، سینگ در یک مکالمه تلفنی روز جمعه 16 مه 2014 پیروزی مودی را به وی تبریک گفت.  
یکی از طرفداران بی.جی.پی به رویترز گفت: "من خیلی خوشحالم که اکنون هند یک دولت مقتدر دارد." این احساسی است که در میان بسیاری از هندیان مشترک است. رای دهندگان جوان مودی به دنبال وعده های او برای ایجاد کار و رشد اقتصادی آمده اند.   به گفته تلویزیون ان.دی.تی وی هند، حزب بی جی پی 278 از 543 کرسی مجلس را بدست آورده، و ائتلاف این حزب هم اکنون صاحب 335 کرسی مجلس است.
مودی سالها متهم به این بود که در قضیۀ کشتار مسلمانان در ایالات گجارات هندوستان، در سال 2002، سکوت کرده است. قضیه بعد از آتش سوزی یک قطار مسافر بری هندو ها رخ داده بود و نارندرا مودی که در این قضیه مورد پیگیری قرار گرفته بود، توسط دیوان عالی قضای هندوستان، بیگناه قلمداد شد. ولی او از اظهار هر نوع پشیمانی از این قضایا خود داری کرده است.