به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، اردیبهشت ۳۰، ۱۳۹۳

دیدار رئیس قوه قضائیه ایران با همتای عراقی خود

رئیس قوه قضائیه ایران خواهان استرداد مجاهدین خلق شد 
صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار با همتای عراقی خود، از او خواست تا اعضای سازمان مجاهدین خلق را که در عراق سکونت دارند به ایران باز گرداند. 
آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، از همتای عراقی خود خواسته تا اعضای سازمان مجاهدین خلق که در کشور عراق هستند، طبق موافقتنامه‌های موجود میان ایران و عراق به ایران باز گردانده شوند، تا به گفته وی "مورد محاکمه عادلانه قرار گیرند."
به گزارش خبرگزاری ایسنا، رئیس قوه قضائیه عراق در راس یک هیأت عالی‌رتبه قضایی و به دعوت آملی لاریجانی به ایران سفر کرده است.
رئیس قوه قضائیه ایران با اشاره به قراردادهای قضایی بین ایران و عراق گفت: «یکی از خوشبختی‌های ما این است که در دوران اخیر چهار قرارداد همکاری قضایی با کشور عراق داشتیم که یکی از آنها درباره استرداد مجرمین است. بسیار خوب است که این قراردادها اجرایی شود و قوه قضائیه دو کشور باید در جهت اجرای این موافقتنامه‌ها که مراحل تصویب را گذرانده‌اند، تلاش کنند.»
لاریجانی اظهار داشت که وجود مجاهدین در عراق برای خود این کشور هم مشکلاتی داشته است. وی ادامه داد: «منافقین کسانی بودند که رئیس قضایی کشور ما یعنی شهید دکتر بهشتی و دادستان کل ما را ترور کردند. ما ۱۷ هزار شهید ترور داریم. منافقین یک گروه تروریستی بودند و اعترافات آنها نیز موجود است و به همین دلیل در چارچوب موافقتنامه استرداد مجرمین تقاضا داریم منافقینی که در کشور عراق حضور دارند به ایران بازگردانده شوند تا محاکمه عادلانه شوند زیرا اگر محاکمه نشوند خلاف عدالت است».
رئیس قوه قضائیه عراق به استقلال این قوه در عراق اشاره و تصریح کرد که از سال ۲۰۰۳ قوه قضائیه عراق استقلال کامل خود را به دست آورده است. وی در رابطه با موضوع استرداد مجاهدین ‌گفت: «نکته‌ای که به آن اشاره کردید جنبه‌های سیاسی دارد. دولت عراق با همکاری سازمان ملل اقدامات لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا مساله برطرف شود».
در حال حاضر نزدیک به سه هزار نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در عراق سکونت دارند. سه ماه پیش سفیر ایران در عراق اعلام کرد که ۴۲۳ نفر از این افراد برای بازگشت به ایران هیچگونه مشکل حقوقی ندارند و می‌توانند به ایران سفر کنند.
اعضای سازمان مجاهدین خلق پیش‌تر در کمپ اشرف اقامت داشتند، ولی در حال حاضر اغلب آنان به اردوگاه "لیبرتی" منتقل شده‌اند. کمپ اشرف و اردوگاه لیبرتی تا کنون دو بار مورد حمله نیروهای نظامی قرار گرفته‌اند.
سازمان مجاهدین خلق اعلام کرده که این حملات به دستور نوری المالکی، نخست وزیر عراق، صورت گرفته است. دولت عراق اما هرگونه دست داشتن در این حملات را تکذیب کرده است.
تقاضای تخفیف مجازات برای زائران ایرانی زندانی در عراق
تعدادی از اتباع ایران که برای زیارت عازم عراق شده بودند به جرم عبور غیرقانونی از مرز دستگیر شده و در حال حاضر در زندان‌های عراق به سر می‌برند. رئیس قوه قضائیه ایران در دیدار با همتای عراقی خود همچنین از وی خواست، با در نظر گرفتن نیت این افراد که "تنها زیارت بوده است"، در مجازات آنها تخفیف داده شود.
رئیس قوه قضائیه عراق نیز تصریح کرد که خواهان مجازات‌های خفیف‌تری برای این افراد است و در این زمینه با مجلس نمایندگان نیز صحبت شده تا قوانین موجود را اصلاح کنند. وی ادامه داد: «در این زمینه با آقای طالبانی هم صحبت‌هایی داشتیم و ایشان هم خواستار این هستند که این افراد مورد عفو قرار بگیرند تا زمینه بازگشت‌شان به کشور ایران فراهم شود».

علیرغم اینکه دولت عراق اعلام کرده مجازات ورود غیرقانونی به این کشور بین دو تا ۶ سال زندان است، همچنان ایرانیانی به طور غیرقانونی از مرز مهران به قصد رفتن به کربلا و نجف وارد خاک عراق می‌شوند.
دویچه وله  فارسی