به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، خرداد ۰۲، ۱۳۹۳

بهزاد نبوی، چریک پیر

پس از گذراندن ۵ سال محکومیت از زندان آزاد شد
بهزاد نبوی
بهزاد نبوی عضو ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ایران و از فعالان اصلاح طلب، پس از پایان ۵ سال دوره محکومیت حبس خود، سرانجام پنجشنبه ۲۲ می‌، از زندان آزاد شد. 

سایت کلمه گزارش داده که که بهزاد نبودی تمام دوره حبس خود را در سلول‌های انفرادی بند ۲ الف سپاه پاسداران گذراند. 

بهزاد نبوی در جریان سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران دستگیر شده بود. اخلال در ترافیک تهران به دلیل حضور در تظاهرات پس از اعلام نتایج انتخابات، یکی از موارد اتهامی او بوده است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب سرانجام و پس از محاکمه در دادگاه‌های گروهی پس از انتخابات ریاست جمهوری، به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدید نظر، به ۵ سال کاهش یافت. 

نبوی در دادگاه جمله‌ای بر زبان راند که بعد‌ها معروف شد، او گفت: «من به میرحسین موسوی خیانت نمی‌کنم.» 

میرحسین موسوی یکی از دو نامزد معترض به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۹ ایران است که از بیش از سه سال پیش به همراه همسرش زهرا رهنورد، در حبس خانگی به سر می‌برد. 

بهزاد نبوی یکی از فعالان و از زندانیان سیاسی در دوره رژیم شاه سابق ایران نیز بود. 

او پس از پیروی انقلاب ایران فعالیت‌هایی همچون معاونت نخست وزیر در امور اجرایی در دولت محمدعلی رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی، وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب رئیس در دوره ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست سازمان بسیج اقتصادی در دوران جنگ ایران و عراق را در کارنامه خود دارد.