به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، اردیبهشت ۲۱، ۱۳۹۳

رای‌گیری جدایی‌طلبان در دو استان شرقی دونتسک و لوهانسک در اوکراین

اوکراین: همه‌پرسی شرق کشور یک «نمایش مضحک جنایتکارانه» است
رای‌گیری جدایی‌طلبان در دو استان شرقی دونتسک و لوهانسک در اوکراین روز یک‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت، در حالی آغاز شد که دولت موقت اوکراین آن‌را یک «نمایش مضحک جنایتکارانه» خواند.

به گزارش رادیو فردا، یکی از رهبران خودخوانده منطقه لوهانسک مدعی شده‌است که بیش از ۷۰ درصد در شهر دونتسک و ۸۰ درصد در شهر لوهانسک در این همه‌پرسی شرکت کرده‌اند. بر اساس این گزارش  یکی از این رهبران جدایی‌طلب میزان مشارکت مردم در این همه‌پرسی را «نفس‌گیر» خوانده است.
اما از آن سو رسانه‌های طرفدار دولت مرکزی اوکراین، میزان مشارکت جمعیت ۶.۵ میلیون نفری این دو منطقه را «پایین» خوانده‌اند. این رسانه‌ها همچنین از رای‌دادن کودکان و افراد زیر سن قانونی و نیز رای‌دادن چندباره افراد و دیگر تخلفات انتخاباتی خبر داده‌اند.
بنا بر این گزارش، آندری دشچیتسیا، وزیر خارجه موقت اوکراین، در بیانیه‌ای اعلام کرده است «برگزارکنندگان نمایش مضحک جنایتکارانه قانون اساسی اوکراین را زیر پا گذاشته‌اند. این همه‌پرسی که توسط کرملین طراحی و برنامه‌ریزی شده هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ پیامد قانونی بر تمامیت ارضی اوکراین نخواهد گذاشت.»
دشچیتسیا گفته است که برگه‌های رای این همه‌پرسی «آغشته به خون» است.
الکساندر تورچینف، رئیس‌جمهور دولت موقت اوکراین، نیز این رای‌گیری را «یک گام رو به سوی پرتگاه» خوانده و همچنان از آمادگی دولت‌اش برای مذاکره با نمایندگان شرق و نه «تروریست‌هایی که ماموریت‌شان خرابی کشور است» گفته است. ​​
به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین که از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا به تحریک جدایی‌طلبان اوکراینی محکوم است، روز چهارشنبه، ۱۷ اردیبهشت ماه، در تماسی تلفنی از رهبران هواخواه روسیه خواسته بود تا برگزاری این همه‌پرسی را به تعویق بیندازند.
رهبران جدایی‌طلب شرق اوکراین ماه پیش در دو منطقه لوهانسک و دونتسک تشکیل دولت داده و آن را «جمهوری خلق» نامیدند و اعلام کردند که در این دو منطقه نظیر شبه‌جزیره الحاقی کریمه همه‌پرسی برگزار خواهند کرد.
دولت مرکزی اوکراین این اقدام جدایی‌طلبان را غیرقانونی و خلاق قانون اساسی خوانده است. از آن سو جدایی‌طلبان نیز دولت موقت را که پس از برکناری یانوکوویچ روی کار آمده، غیرقانونی و «وابسته به غرب» می‌دانند.
در همین حال، دولت موقت اوکراین روز چهارم خرداد ماه در این کشور انتخابات سراسری برگزار خواهد کرد که برنده آن انتخابات، دولت تازه اوکراین را تاسیس خواهد کرد.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز گذشته، ۲۰ اردیبهشت به دولت کرملین اخطار دادند که در این انتخابات دخالت نکرده و آن را برهم نزند.
این دومین همه‌پرسی برگزار شده در اوکراین پس از سقوط ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری برکنارشده این کشور است.