به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، اردیبهشت ۲۷، ۱۳۹۳

ابراز تردید هیلاری کلینتون نسبت به موفقیت مذاکرات هسته ای

 "نسبت به همکاری ایران برای حل دیپلماتیک برنامه هسته ای تردید دارم."


هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق و یکی از کاندیداهای احتمالی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا در سخنانی نسبت به امکان موفقیت گفت و گوهای هسته ای بین ایران و گروه 1+5 ابراز تردید کرد.

کلینتون گفت:" پرزیدنت اوباما شانس یک توافق جامع با ایران را 50-50 دانسته است، اما من شخصا نسبت به همکاری ایران برای حل دیپلماتیک برنامه هسته ای تردید دارم.

به گزارش عصر ایران به نقل از "هاآرتص" کلینتون که روز چهارشنبه در نشست سالانه "مجمع جهانی کمیته یهودیان آمریکا" در واشنگتن سخن می گفت ، با ابراز تردید نسبت به موفقیت گفت و گوهای جاری بین ایران و گروه 1+5 گفت نسبت به این که ایران با انجام یک معامله و توافق برنامه های هسته ای خود را محدود کند، شک و تردید دارد.

کلینتون گفت:" پرزیدنت اوباما شانس یک توافق جامع با ایران را 50-50 دانسته است، اما من شخصا نسبت به همکاری ایران برای حل دیپلماتیک برنامه هسته ای تردید دارم.

با این وجود کلینتون گفت و گوهای در حال انجام بین ایران و گروه 1+5 (مذاکرات وین) را یک پیشرفت امیدوار کننده در حل و فصل دیپلماتیک پرونده هسته ای ایران دانست و تاکید کرد آمریکا و متحدانش برای آزمودن شانس حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران باید این مسیر را دنبال می کردند.

کلینتون با اشاره به مذاکرات جاری در وین مدعی شد، ایران در گذشته به تعهدات خود پای بند نبوده است و ماه های آتی ماه هایی بسیار مهم برای ایران به منظور عمل به تعهداتش در قالب توافق ژنو خواهد بود.

وزیر خارجه سابق آمریکا همچنین تاکید کرد آمریکا نباید با ایران وارد یک معامله بد شود و با تکرار حرف های بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل گفت که به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به یک توافق بد است.

کلینتون مدعی شد:" ما نباید توافقی را بپذیریم که امنیت اسراییل یا امنیت ملی خودمان را در خطر قرار دهد. حتی اگر به یک توافق بر سر برنامه هسته ای با ایران برسیم برخی رفتارهای ایران از جمله حمایت این کشور از تروریسم و سیاست تهاجمی این کشور در منطقه منشا تهدید است. 

کلینتون بخش اعظمی از سخنرانی خود را به رابطه آمریکا و اسراییل و نظرات خود در این باره اختصاص داد. وزیرخارجه سابق آمریکا به پیمان نا گسستنی بین واشنگتن و تل آویو اشاره کرد و تاکید کرد تعهد آمریکا به تامین امنیت اسراییل به هیچ  وجه نباید مورد مسامحه قرار گیرد.