به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، خرداد ۰۸، ۱۳۹۳

مارک زاکربرگ به دادگستری شیراز احضار شد

دادگستری استان فارس، بنیانگذار و مدیر شبکه اجتماعی

فیس بوک را «صهیونیست» خواند

در ایران، دادگستری استان فارس، مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر شبکه اجتماعی فیس بوک را «صهیونیست» خوانده و وی را برای «دفاع از خود و جبران مافات» به دادگستری این استان احضار کرده است.
روح الله مومن نسب، معاون فناوری اطلاعات و رسانه‌های نوین مرکز فضای مجازی بسیج، در گفت‌وگو با یک خبرگزاری ایرانی گفت که دادگستری استان فارس در رسیدگی به شکایت عده‌ای از ایرانیان در مورد «نقض حریم خصوصی آنها و مشکلات پیام‌رسان واتس‌آپ و نرم‌افزار اینستاگرام»، تشکیل پرونده داده که این مرجع قضایی نیز رأی بر مسدود سازی و جمع‌آوری این دو نرم‌افزار می‌دهد.
این مقام بسیج، با بیان این که قاضی همچنین مدیر فیس بوک یا وکیل قانونی آن را به دادگستری استان فارس احضار کرده، اضافه کرد: «این امر در همه جهان مرسوم است.»
احضار مارک زاکربرگ به دادگاهی در ایران درحالی است که این شبکه اجتماعی در این کشور فیلتر است.
اما همزمان با رای دادگاه شیراز، شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه، نیز هشت نفر از پسران و دختران فعال در فیس بوک را مجموعا به ۱۲۳ سال حبس محکوم کرده است.
به گزارش هرانا و سایت کلمه، این هشت نفر اواسط سال گذشته توسط واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در بند ۲ الف بازجویی شده بودند.
اتهامات این افراد «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، توهین به رهبری، توهین به مقامات، تبلیغ علیه نظام، توهین به مقدسات و نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» عنوان شده است.
با روی کار آمدن دولت حسن روحانی تلاش هایی برای رفع فیلتر فیس بوک صورت گرفت، اما نیروهای تندرو در ایران این شبکه را یک شبکه جاسوسی و مخل فرهنگ اسلامی می دانند.
رادیو فرانسه