به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۱۶، ۱۳۹۷

تجمع اعتراضی کشاورزان در اصفهان ادامه دارد


روز گذشته جمعی از حق آبه داران و کشاورزان ورزنه در استان ‎اصفهان در دور جدید اعتراضات خود در واکنش به عدم دریافت حق آبه، برای سیزدهمین روز متوالی اقدام به برگذاری تجمع کردند. بحران آب در ایران یکی از مسائل عمده محیط زیستی در کشور محسوب می‌شود و تا به امروز بارها به تنش و درگیری انجامیده است.

به گزارش هرانا، کشاورزان معترض با سر دادن شعارهایی مانند “این‌ همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی”، “حتی اگر بمیریم، حق‌آبه را می‌گیریم”، “روحانی دروغگو زاینده‌رود ما کو”، “کشاورز می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” و با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی که بر روی آن شعارهایی از جمله «‌ما ستمدیدگان ورزنه خواستار حق‌آبه قانونی خود هستیم» و «حق و عدالت مُرد» نوشته شده بود، خواهان رسیدگی مسئولین به مطالبات خود شدند.

این کشاورزان سیزده روز اخیر را در اعتراض به عدم دریافت حق آبه دست به تجمع اعتراضی زدند.
روز جمعه احمد سالک نماینده مردم اصفهان در مجلس گفته بود: دولت هم امکانات و هم ظرفیت دارد ولی نمی دانیم به چه دلیل این کار (رسیدگی به مشکل بی آبی) انجام نمی‌شود. دولت اگر می‌تواند باید حق‌آبه‌های کشاورزان را در اختیار آنها قرار دهد، اگر نمی‌تواند خسارت و پول حق‌آبه کشاورزان را به آن‌ها پرداخت کنند. این که مرتبا وعده می‌دهند و وعده ها را پشت گوش می‌اندازند و می‌روند کار درستی نیست.

حسن کاظم زاده یکی از کشاورزان اهل ورزنه، پیرامون مطالبات معترضان اظهار داشت: “قرار بود آذرماه به کشاورزان برای کشتشان آب داده شود که ندادند. ۱۵ دی هم قرار بود آب داده شود که باز هم داده نشد و زمان آن را به تاخیر انداختند. اکنون زمان کشاورزی است و کشاورزان نیازمند آب هستند. سال قبل هم به آنها آبی داده نشد و این امر موجب شده که اوضاع اقتصادی کشاورزان بسیار بد باشد”.

این کشاورز ورزنه‌ای در خصوص انتقال آب به استان یزد، گفت: “در دولت آقای خاتمی قرار بود تونلی جهت انتقال آب برای کشاورزان اصفهان زده شود که هنوز هم ساخته نشده است”.
کاظم‌زاده به خبرنگار ایلنا گفت: صدا و سیما که می‌تواند درباره گردشگری ورزنه فیلم مستند بسازد چرا حرف دل مردم را بازتاب نمی‌دهد و درباره حقآبه‌شان برنامه‌ای نمایش نمی‌دهد؟ حقآبه‌ای که مردم از دوران شیخ بهایی پولش را داده‌اند و در اینجا آنقدر از جایگاه ارزشمندی برخوردار بوده که افراد در مراسم‌های خواستگاری از آن به‌عنوان یک امتیاز بهره می‌گرفتند.
بحران آب در ایران یکی از مسائل عمده محیط زیستی در کشور محسوب می‌شود و تا به امروز بارها به تنش و درگیری انجامیده است.

پیش‌تر در تاریخ ۳ آذرماه نیز کشاورزان معترض اصفهانی برای بیست و پنجمین بار طی کمتر از یکسال، خط لوله انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد را تخریب کردند.

خشکسالی و پروژه‌های مختلف آب از شهرهای مختلف ایران، سال‌هاست که درگیری‌ها و اعتراض‌هایی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره» ایران «از همه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود».
هرانا