به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، دی ۳۰، ۱۳۹۷

اولین ماه گرفتگی کامل ۲۰۱۹؛ چشم‌ها برای دیدن 'ابرماه خونین' به آسمان دوخته می شود

 شروع ماه گرفتگی کامل در ژوئیه سال۲۰۱۸ در جاکارتا، اندونزی 
برای دیدن اولین ماه گرفتگی کامل سال ۲۰۱۹ چشم‌ها به آسمان دوخته شده است .
این خسوف که آن را "ابر ماه خونین" می‌نامند از شمال تا جنوب آمریکا، غرب اروپا منجمله بریتانیا و شمال آفریقا دیده می‌شود. این پدیده در ایران از بامداد دوشنبه یکم بهمن شروع می‌شود و به صورت نیم‌سایه (جزئی) قابل مشاهده است.رسانه‌های ایران به نقل از کارشناسان گزارش کرده‌اند که لحظه ورود ماه به نیم‌سایه زمین ساعت ۰۶ و ۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه بامداد یکم بهمن ماه سال جاری در آسمان ایران خواهد بود.

ماه گرفتگی کامل چیست ؟

ماه گرفتگی کامل زمانی روی می‌دهد که زمین دقیقا بین خورشید و ماه واقع می‌شود. به این صورت که خورشید پشت زمین و ماه در سایه زمین قرارمی گیرد.

اما چرا این پدیده "ابر ماه خونین" نام گرفته است؟

وقتی ماه درنزدیک‌ترین نقطه به زمین قرارمی‌گیرد و بزرگتر از اندازه معمول دیده می شود لقب "ابرماه " می‌گیرد. و به این دلیل خونین نامیده می شود که قمرزمین را هاله قرمز رنگ فرا می‌گیرد.
والترفریمن دستیارپروفسور از سیراکیو، دانشگاه ایالت نیویورک می‌گوید: "جو زمین قسمتی از نور خورشید را به سطح ماه بازتاب می‌دهد که به صورت هاله‌ای دورکره زمین حلقه می‌زند و همین نور قرمزرنگ اندک هم می تواند به اندازه کافی ماه را روشن و قابل رویت کند."

زمان دیدن خسوف کامل

خسوف کامل روز دوشنبه ساعت ۲:۳۵ دقیقه بامداد به وقت گرینویج آغازو ساعت ۷:۴۵ دقیقه بامداد پایان می یابد اما ماه کامل قرمز رنگ در ساعت ۰۵:۱۲ بامداد به وقت گرینویج دیده می‌شود.
در بریتانیا ماه درتمام مدت خسوف بالای خط افق قراردارد.
ماه گرفتگی کامل هم چنین در شمال غرب فرانسه و اسپانیا، پرتقال، بخش کوچکی از غرب آفریقا، تقریبا تمامی آمریکای شمال و جنوبی ،شرق اقیانوس آرام و شمال شرقی روسیه قابل مشاهده است. این پدیده در برخی از نقاط جهان از جمله ایران از بامداد دوشنبه یکم بهمن شروع می‌شود و به صورت جزئی قابل رویت است.

آیا نگاه کردن به ماه گرفتگی کامل خطری در برندارد؟

گرچه نگاه کردن مستقیم به خورشید گرفتگی خطرناک است اما نورماه گرفتگی بسیارضعیف و دیدن آن بدون تجهیزات ضروری بی‌خطر است.
برای علاقمندان بریتانیایی تا سال ۲۰۲۹ فر صت دیگری برای مشاهده ماه گرفتگی کامل وجود ندارد به همین دلیل پدیده "ابرگرگ ماه خونین" از اهمیت زیادی برخوردار است.