به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، بهمن ۰۹، ۱۳۹۷

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان:

آمریکا و طالبان در مورد چارچوب صلح به توافق رسیدند 
زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان
زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در افغانستان، به نیویورک‌تایمز گفت که مقام‌های آمریکایی و طالبان در مورد چارچوب اولیه پیش‌نویس یک توافق صلح به تفاهم رسیده‌اند.

بنا بر این گزارش، در این پیش‌نویس آمده است که گروه طالبان باید آتش‌بس را رعایت کرده و از استفاده از منطقه خود توسط «تروریست‌ها» جلوگیری کند، و هم‌چنین به گفت‌وگو با دولت افغانستان بپردازد.

در ازای این اقدامات و رعایت این موارد، این توافق می‌تواند به خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان بینجامد.

زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان روز دوشنبه در مصاحبه با نیویورک‌تایمز در کابل گفت: «ما به پیش‌نویس چارچوب توافق دست پیدا کرده‌ایم اما پیش از تبدیلش به توافقنامه باید شکل بیشتری به خود بگیرد.»

او افزود که «طالبان تعهد کرده‌اند که هر کار لازم را برای جلوگیری از تبدیل فزاینده افغانستان به سکوی عملیاتی افراد و گروه‌های مرتبط با تروریسم بین‌المللی انجام بدهند، و این مایه خشنودی ماست.»

پس از سرکوب بین‌المللی گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق و سوریه،‌ این گروه حضور خود در افغانستان را گسترش داد که این امر نگرانی آمریکا و کشورهای متعدد دیگر را در پی داشته است.

آقای خلیلزاد در مورد این تعهدات طالبان افزود که «اطمینانمان به آن به اندازه‌ای رسیده که بخواهیم به شکل‌‌دهی [توافق] اقدام کنیم، و اکنون جزئیات آن باید شکل بگیرد.»

یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود به نیویورک‌تایمز گفته است که مذاکرات هم‌چنان ادامه دارد و هیئت نمایندگی طالبان درخواست وقت کرده تا دو شرط مربوط به گفت‌وگو با دولت مرکزی و آتش‌بس را با رهبری طالبان در میان بگذارد.

به گفته این مقام آمریکایی، هیئت آمریکایی نیز به طالبان گوشزد کرده که شروط یادشده حالتی «درهم‌تنیده» دارند و این یک «بسته توافقی» است که نمی‌توان بخشی از آن را از بخش دیگر جدا پنداشت.

طالبان همواره با گفت‌وگوی مستقیم با دولت افغانستان مخالفت کرده‌است اما اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، نیز روز دوشنبه از طالبان خواست وارد مذاکرات جدی با دولت شود.

دور تازه مذاکرات میان نماینده ویژه آمریکا و طالبان از نخستین روز بهمن آغاز شد اما در همان روز طالبان با حمله به نیروهای امنیتی افغانستان در یک پایگاه نظامی در میدان وردک، ده‌ها تن از نیروهای امنیتی افغان را کشتند.
زَلمای خلیلزاد، دیپلمات آمریکایی متولد مزار شریف و سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، پیش از این حداقل چهار دور با نمایندگان طالبان مذاکره کرده ولی تاکنون هیچ تاثیری بر جنگ افغانستان نداشته است.

آمریکا در سال ۲۰۰۱، در پی حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر، به افغانستان حمله کرد و قدرت را از طالبان گرفت. جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگی است که آمریکا را درگیر خود کرده‌است.

گروه طالبان که با ایدئولوژی و عقاید افراطی، سلفی‌گری و جهادگرایی شناخته می‌شود، در حال حاضر کنترل بخش‌های گسترده‌ای از افغانستان را در دست دارد.

با استفاده از نیویورک‌تایمز، رویترز و رادیو فردا؛ پ.پ