به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، بهمن ۰۳، ۱۳۹۷

عفو بین الملل:

 قلیان و بخشی در معرض خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند
اسماعیل بخشی و سپیده قلیان روز ۳۰ دی،‌ دوباره بازداشت شدند.
یک مقام عفو بین الملل روز دوشنبه اول بهمن نسبت به بازداشت مجدد سپیده قلیان و اسماعیل بخشی ابراز نگرانی کرد و گفت این نهاد بین المللی خواستار آزادی فوری این دو نفر است.
سپیده قلیان، کنشگر اجتماعی و مدنی، و اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه یکشنبه ۳۰ دی،‌ بازداشت شدند. این بازداشت پس از پخش برنامه «طراحی سوخته» از تلویزیون ایران، انجام شد. 

رادیو فردا: رها بحرینی، پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل،‌ در گفت وگو با رادیو فردا در این باره اظهار داشت: «این بازداشت های مجدد نشان می‌دهد که مقامهای ایران در تلاش هستند با ایجاد فضای رعب و وحشت مانع از ادامه فعالیت‌های به حق کارگران بشوند.»
پژوهشگر امور ایران در سازمان عفو بین‌الملل اضافه کرد: «عفو بین الملل به شدت نگران وضعیت سپیده قلیان و اسماعیل بخشی است آنها در خطر شکنجه و بدرفتاری بیشتر قرار دارند.»
رها بحرینی اضافه کرده است که عفو بین الملل از مقام های ایران می خواهد که این فعالان کارگری را آزاد کند و بستری را فراهم کنند که کارگران بتوانند مطالبات فعالیت های مسالمت آمیز خود را پیگیری کنند.
در هفته‌های اخیر خبرهای مربوط به شکنجه اسماعیل بخشی، و سپیده قلیان بازتاب گسترده‌ای پیدا کرده‌است. واکنش‌ها پس از پخش آن‌چه تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی «اعترافات» آنها نامیده، ادامه پیدا کرده‌است.
اسماعیل بخشی اواخر آبان‌ماه سال جاری بازداشت شد و تا اواخر آذر در بازداشت بود. او در نخستین اظهارات پس از آزادی‌اش گفته بود در روزهای نخست بازداشت، «بدون دلیل یا هیچ حرفی تا سر حد مرگ» مورد «شکنجه و زیر مشت و لگد» قرار گرفته است.
سپیده قلیان، فعال مدنی که همراه با بخشی و شماری دیگر از کارگران نیشکر هفت تپه در جریان اعتراضات کارگری بازداشت شده بود نیز شرحی از شکنجه خود و اسماعیل بخشی داده‌ است.
پس از آن تلویزیون دولتی ایران مستندی به‌نام «طراحی سوخته» پخش کرد که حاوی اوراق بازجویی شماری از معترضان بازداشت‌شده اعتراضات کارگری اهواز و «اعترافات» سپیده قلیان و اسماعیل بخشی درباره اعتراضات کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه بود.
این «مستند» فعالیت‌های اسماعیل بخشی و سپیده قلیان را که مقام‌های قضایی و دولتی، موضوع شکنجه آنها را رد کرده‌اند، بخشی از یک «توطئه خارجی» عنوان کرد.
فرزانه زیلابی، وکیل آقای بخشی نیز در واکنش به پخش «طراحی سوخته»، آن را «اغوای افکار عمومی» و «خیانت به مردم و مخاطبین» صدا و سیما توصیف کرده و گفته این اقدام «جرم» محسوب می‌شود.
رادیو فردا