به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۸

بیانیه چند تشکل کارگری درباره «تحریم» انتخابات مجلس شورای اسلامی:

ما انتخابمان را کرده‌ایم
مهاباد – طرفدران تحریم انتخابات شرکت در آن را انگشت زدن در خون قربانیان خیزش آبان می خوانند
انتخابات مجلس شورای اسلامی یازدهم دوم اسفند برگزار می‌شود. تشکل‌های کارگری در دو بیانیه اعلام کرده‌اند انتخابات را غیردموکراتیک و بیگانه با منافع مردم می‌دانند و به پای صندوق‌های رای نخواهند رفت.

انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، سندیکای نقاشان البرز، گروهی از فعالان کارگری سنندج، و گروهی از فعالان لغو کار کودکان در بیانیه مشترکی درباره انتخابات نوشته‌اند 
«درخیمه‌شب بازی انتخابات» شرکت نمی‌کنند. «گروه اتحاد بازنشستگان» نیز در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کردند در انتخاباتی که «با منافع مردم بیگانه است» شرکت نخواهند کرد.


بیانیه مشترک تشکل‌های کارگری: دیگر نمی‌پذیریم

تشکل‌های کارگری در بیانیه مشترک خود نوشته‌اند:
«سران حکومت از مردم می‌خواهند تا کشتار عزیزانشان که به چهل سال سرکوب، تحمیل فقر و گرسنگی بر مردم و دزدی و فساد سازمان‌یافته در تمامی ارگان‌های حکومتی اعتراض داشتند، را فراموش کنند و با پا گذاشتن بر خون ریخته شده جانباختگان‌شان به پای صندوق‌های رای بیایند و به نظام مشروعیت ببخشند! در تقلا هستند تا بازماندگان جنایت سرنگون کردن هواپیمای مسافربری اکراینی، از خون به‌ناحق ریخته عزیزانشان بگذرند و در خیمه شب بازی انتخابات شرکت کنند! از زندانیان سیاسی که به خاطر دفاع از حقوق کارگران، معلمان، زنان و آزادیخواهی در زندان هستند می‌خواهند که بر زندانی بودن و شکنجه‌های روحی و جسمی هر روزه خود چشم پوشی کنند و همچنین از خانواده‌های زندانیان می‌خواهند که از شرایط سخت و پر اضطراب خود بگذرند و به خاطر آبروی نظام به پای صندوق‌های رای بیایند!»
تشکل‌های کارگری در ادامه با توجه به سخنان سران حکومت که مردم را به شرکت در انتخابات مجلس تشویق می‌کنند، به سرکوب خیزش آبان و اعتراضات پس از سرنگونی هواپیمای اوکراینی اشاره کرده و افزوده‌اند:
«از مردم زخم خورده می‌خواهند که بیایند آشتی ملی کنند و رای دهند! اما مردم رای خود را همین تازگی در خیابان‌ها دادند! رای مردم محاکمه و مجازات دزدان و اختلاس‌گران، ستمگران و سرکوبگران آزادیخواهی، برابری طلبی و انسانهای خواهان برخورداری از رفاه و انسانیت بود. فریادهایی که در خیابان‌ها سر داده شد و به خاطرش توسط پاسداران، بسیجیان، ارتش، نیروی انتظامی، یگان ویژه و نیروهای نیابتی به رگبار بسته شدند و قتل عام گردیدند، رای ما اکثریت مردم جامعه است.»
سخن آخر بیانیه مشترک تشکل‌های کارگری چنین گفته است: 
«ما انتخاب خود را کرده‌ایم، دیگر نمی‌پذیریم». گروه اتحاد بازنشستگان: انتخابات با منافع مردم بیگانه است
گروه اتحاد بازنشستگان در بیانیه‌ای به جایگاه و مفهوم انتخابات در نظام حاکم پرداخته و با مرور عملکرد حکومت در چهل سال اخیر نوشته است:
«حاکمیت از همان ابتدا با طرح شعار «حزب فقط حزب‌الله» دشمنی خود را با هرگونه تحزب و تشکل دموکراتیک نشان داد. در این راستا ابتدا، اقدام به انحلال و سرکوب تمام احزاب و سازمان‌های مخالف کرد و در مراحل بعدی تا پای انحلال تمامی تشکل‌های خودی هم پیش رفت. وقتی هم که ضرورت‌های حل مسالمت‌آمیز رقابت‌ها و اختلافات درونی، آنها را به بازسازی پاره‌ای از این تشکل‌ها واداشت، این امر هیچگاه تا به امروز جنبه‌ای پایدار و دائمی و ساختاری پیدا نکرده است.»
گروه اتحاد بازنشستگان در پایان نوشته‌اند:
«انتخاباتی که در آن هیچ اهمیتی به خواست‌ها و نظر توده‌های مردم قائل نمی‌شود وبه مردم به عنوان سیاهی لشکر نگریسته می‌شود، با منافع مردم بیگانه است و در آن شرکت نمی‌کنیم.»
در روزهای اخیر همچنین نرگس محمدی، سهیل عربی، ابوالفضل قدیانی، گلرخ ابراهیمی ایریایی و شماری از زندانیان سیاسی ندامتگاه کرج‌ در تحریم انتخابات بیانیه‌های جداگانه‌ای را منتشر کرده‌اند. ۱۶۴ فعال سیاسی و مدنی خارج از ایران هم با امضای بیانیه‌ای با عنوان «اسفند بدون رأی» تحریم انتخابات را فرصت مناسبی برای تداوم اعتراضات و ایجاد «یک جنبش اجتماعی توانمند و فراگیر» دانستند. همچنین شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل در گفت‌و‌گو با «زمانه» گفت که تغییر ساختار سیاسی در چهارچوب نظام جمهوری اسلامی امکانپذیر نیست. بر مبنای آخرین نظرسنجی زمانه اکثریت مطلق پاسخ‌دهندگان به تحریم فعال انتخابات گرایش دارند و برای ترکیب آینده مجلس، حتی در صورت کنترل تندروها بر آن، اهمیتی قائل نیستند. مقایسه این نظرسنجی با نظرسنجی‌های پیشین از افزایش شمار تحریم‌کنندگان فعال انتخابات حکایت دارد.
رادیو زمانه