به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، بهمن ۲۵، ۱۳۹۸

بارش سنگین برف در استان گیلان؛ ادامه بی‌برقی و بی‌آبی هزاران خانوار

محمد‌باقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری ایران، در جلسه ستاد بحران استان گیلان گفته است ۷۴ هزار مشترک در این استان هنوز برق ندارند و ۲هزار خانوار شهری و ۴۴ هزار خانوار روستایی بی‌آب هستند. استان گیلان یک میلیون و ۴۶۲ هزار مشترک برق و یک میلیون ۲۰ هزار مشترک آب دارد. ‌

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران گفت "تمامی تلاش‌ها برای این است که تا پایان امروز (۲۴ بهمن) و ساعات اولیه فردا" برق و آب مشترکان وصل شود.

بارش برف که از یکشنبه ۲۱ بهمن شروع شده بود و تا سه‌شنبه شب ادامه داشت، در بعضی نقاط ایران به ویژه در استان گیلان باعث مسدود شدن راه‌ها،‌ قطعی آب، برق و اینترنت شده است. سازمان اورژانس ایران روز گذشته، ۲۳ بهمن، از مرگ هفت نفر و مصدومیت ۷۸ نفر دیگر در پی ریزش بهمن و حوادث ناشی از بارش برف در استان گیلان خبر داد.

طبق آماری که وزیر نیرو منتشر کرده است در چهار شب گذشته در سراسر ایران ۴.۱۶ میلیمتر افزایش بارش وجود داشته "اما این رقم در حوزه آبریز گیلان ۲۷ برابر متوسط کشوری بوده است."

رضا اردکانیان گفته است که برف ۱۴ هزار کیلومتر را در استان گیلان پوشانده است و "گستردگی این بارش به نسبت برف سال ۸۳ هم بیشتر و بی سابقه بوده است."

بگذر از پست اینستاگرام شماره از bbcpersianپایان پست اینستاگرام شماره از bbcpersian
به دنبال بارش سنگین برف بسیاری از جاده‌های اصلی و فرعی در استان گیلان مسدود شد و مسافران زیادی در راه ماندند.

محمد ولی‌پور، رئیس جمعیت هلال احمر استان گیلان، در گفتگو با خبرگزاری ایرنا خبر داد که امدادگران به ۶ هزار و ۳۹۱ مسافر در راه مانده "اقلام و بسته های اضطراری زیستی و غذایی" رساندند.

شب گذشته، ۲۳ بهمن، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، درباره بازگشایی راه‌هایی که در اثر بارش برف مسدود شده‌اند گفت امیدوار است تا صبح پنج‌شنبه "ترافیک روانتری در راه‌ها ایجاد شود."

آقای اسلامی گفته است که در حال حاضر "راه‌های اصلی باز اما بدون مشکل نیست." ‌

وزیر راه ایران درباره بازگشایی راه‌های روستایی ابراز امیدواری کرده است که "حداکثر تا چهار روز آینده تمامی مسیرهای فرعی و روستایی استان" باز شود.

در همین حال شهرود امیرانتخابی، مدیر کل میراث فرهنگی گیلان، گفته که بر اثر بارش برف بیش از ۷۰ درصد فضاهای جانبی موزه میراث روستایی تخریب شده است. آقای امیرانتخابی گفته به زودی آمار دقیق‌تری از میزان تخریب منتشر خواهد کرد.

برف و سقوط بهمن در گیلان هفت کشته و ۷۸ مصدوم بر جای گذاشت

بی بی سی  فارسی