به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، مهر ۲۴، ۱۴۰۱

ادامه بی‌خبری از وضعیت زندانیان اوین پس از حادثه «آتش‌سوزی»

  به گزارش شاهدان عینی، صدای انفجار مربوط به شلیک نارنجک‌انداز 37 میلیمتری از بیرون به درون محوطه زندان بوده است

تجمع خانواده زندانیان اوین
خبرگزاری‌های رسمی در ایران درباره حوادث شامگاه شنبه 23 مهر در زندان اوین ادعا کردند که این حادثه نتیجه درگیری «عده‌ای از زندانیان بند اراذل و سارقین» بوده و منجر به «آتش‌زدن انبار البسه زندان» شد. 
بنا به گفته زندانیان سابق سیاسی، بند اراذل و اوباش یعنی «اندرزگاه 7» حدود 20 متر با «بند 8» محل استقرار اغلب «زندانیان سیاسی» فاصله دارد. پشت ساختمان اندرزگاه 7 هم «بند امنیتی 240» قرار دارد که هم اکنون بسیاری از «بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر» در سلول‌های آنجا نگه‌داری می‌شوند.

آن چه روایت رسمی از حادثه زندان اوین را بیشتر مورد شک و تردید قرار می‌دهد، اظهارات یاسر هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری پیشین ایران است.

یاسر هاشمی به نقل از برادر خود مهدی، که در بند 7 زندان اوین دوران محکومیتش را سپری می‌کند، گفته که مقامات زندان دو روز زودتر از همیشه به مهدی مرخصی دادند و به وی گفتند که روز جمعه هم به زندان نیاید.

آتنا دائمی، فعال مدنی که کمتر از یک سال پیش از زندان آزاد شده هم در توییتی نوشته است: «دیروز از زندان اوین به من خبر دادند که سه تن از زندانیان به رجایی‌شهر منتقل شدند و یگان ویژه در بند 7 مستقر شده و حیدر حیدر می‌گویند تا زندانیان را تحریک کنند و تعدادی از زندانیان سیاسی و عمومی هم با شعار پاسخ داده‌اند.»

برخی کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی هم خبر انتقال برخی زندانیان سیاسی را از بندهای خود به مکان نامعلوم تایید کردند.

با این حال تعدادی از خانوادگان خبر دادند که با

خبرگزاری امنیتی «فارس» هم گفته که این حادثه «از پیش طراحی شده» است و افزوده «تعدادی از زندانیان برای خود به طرقی سلاح سرد تهیه کرده بودند تا ضمن درگیری با نیروهای تامین امنیت زندان به آنها آسیب بزنند و به سلاح هم دست پیدا کنند.»

بسیاری از زندانیان پس از آزادی نقل کرده‌اند که مقامات زندان‌ها در جمهوری اسلامی عامدانه مجرمان زندانی را با هدف آزار و آسیب‌زدن به زندانیان سیاسی تحریک می‌کنند. حادثه زندان اوین هم می‌تواند اقدامی عامدانه از سوی مسئولان زندان با اجرای مجرمان باشد تا فرصتی برای آسیب‌زدن به زندانیان سیاسی و یا بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر تلقی شود.

خبرگزاری فارس همچنین اشاره کرده که «در میانه آتش‌سوزی و درگیری با نیروهای حفاظت، تعدادی زندانی اقدام به فرار می‌کنند.»

به گفته این خبرگزاری، زندانیان فراری «در ضلع شمالی زندان» که کوه وجود دارد، وارد «میدان مین» می‌شوند.

فارس ادعا کرده که «صداهای انفجار شنیده شده مربوط به همین موضوع بوده است.»

این برای اولین بار است که وجود میدان مین در اطراف زندان‌ اوین رسانه‌ای می‌شود. فارس همچنین هویت، تعداد و بند محل نگه‌داری زندانیان فراری را فاش نکرده که این امر بر ابهامات و وجود سناریوی حکومتی برای حذف برخی از زندانیان افزوده است.

خبرگزاری «ایرنا» هم در این رابطه گزارش داد که طی این «حادثه» کسی کشته نشده و تنها 8 نفر زخمی شدند.

بنا به روایت فارس، در صورت ورود زندانیان فراری به میدان مین، آنها آسیب جدی خواهند دید و به احتمال زیاد این اقدام باعث کشته‌شدن آنها می‌شود. اما ایرنا خبری از کشته‌‌شدن زندانیان نداده است.

برخی کاربران و شاهدان هم از اعزام چندین «اتوبوس اورژانس» به اوین خبر دادند. به گفته کاربران «اگر تنها هشت نفر زخمی شدند چرا باید اتوبوس اورژانس به اوین اعزام کنند؟»

صفحه توییتر «1500 تصویر» هم به نقل از یکی از زندانیان بند 8 اوین نوشت: «شب گذشته از ساعت 20:45 صدای تیراندازی ممتد از بند 7 شنیده می‌شد. زندانیان بند 8 با شنیدن این صداها خواستند به زندانیان آن بند کمک کنند، اما حمله به زندانیان بند 8 هم شروع و تیراندازی مستقیم شد. بسیاری با گلوله‌‌ ساچمه‌ای مجروح شدند.»

به گفته «1500 تصویر»، دست‌کم یک زندانی با «تیر جنگی» مجروح و دچار خونریزی شدید شده است.

شاهدان عینی نیز گزارش دادند، صدای انفجار مربوط به شلیک نارنجک‌انداز 37 میلیمتری از بیرون به درون محوطه زندان بوده است. ویدیوهای منتشر شده هم چنین ادعایی را تایید می‌کند.

همزمان با این حادثه، نیروهای امنیتی و نیروهای لباس شخصی، همه خیابان‌های منتهی به زندان اوین را بسته و مانع تجمع خانواده زندانیان در اطراف زندان شدند.

ویدیویی نیز از آتش گرفتن یک خودرو با شلیک گاز اشک‌آور توسط نیروهای امنیتی در بزرگراه «یادگار» منتشر شده که این حادثه باعث توقف حرکت خودروها و قفل‌شدن این بزرگراه شد. این بزرگراه از مهمترین راه‌های ارتباطی به زندان اوین است.

خبرگزاری رسمی ایرنا همچنین تصاویری منتشر کرده و مدعی شده که این تصاویر مربوط به مکان‌های آتش‌گرفته در زندان اوین هستند.

برخی کاربران ایرانی هم که بستگان زندانی در اوین دارند، با ابراز نگرانی از سلامت آنها، اعلام کردند که هیچ تماسی از بستگان خود دریافت نکرده‌اند.

پدر یکی از زندانیان سیاسی به «العربیه» گفت که امروز یکشنبه از ساعت 7 صبح به وقت تهران برابر درب زندان اوین حاضر شده اما جوابی دریافت نکرده است. او با نگرانی بسیار گفته که هیچ اطلاعی از فرزندش ندارد.

به گفته فعالان حقوق بشری در تهران، بسیاری از خانواده‌ها از سرنوشت فرزندان و بستگانشان پس از حادثه شب گذشته بی‌اطلاع هستند و مسئولان زندان هم عامدانه آنها را در بی‌خبری کامل گذاشته‌اند.

با این حال بعضی از خانواده‌ها خبر دادند که با بستگان زندانی خود تلفنی صحبت کرده‌اند.

در همین رابطه، اگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به حوادث زندان اوین، به مقامات جمهوری اسلامی یادآور شد که حکومت از لحاظ قانونی مسئولیت حفظ جان تمام زندانیان این کشور را برعهده دارد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم صبح یکشنبه 24 مهر در صفحه توییتر خود با اشاره به پیگیری دقیق گزارش‌های حادثه زندان اوین، نوشت: «حکومت ایران مسئول جان شهروندان آمریکایی زندانی در اوین است که بدون دلیل زندانی شده و باید هر چه زودتر آزاد شوند.»