به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۵، ۱۴۰۱

افرایش آمار رسمی جان‌باختگان آتش‌سوزی اوین به هشت نفر

 

همزمان با گزارش‌های رسیده به ایران اینترنشنال درباره رسیدگی نکردن به وضعیت برخی از زندانیان مجروح در آتش سوزی زندان اوین، خبرگزاری قوه قضاییه از افزایش جان‌باختگان به هشت نفر خبر داد.


 مجروحان آتش‌سوزی زندان اوین به بیمارستان‌های طالقانی و مدرس منتقل شده‌اند و فضای زندان اوین همچنان امنیتی است.


بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۲ زندانی هم در بهداری زندان اوین بستری شده‌اند. شماری از ۴۰ زندانی منتقل شده به زندان رجایی‌شهر از جمله امیرعباس آزرم‌وند با ساچمه‌های در بدنشان زندانی شده‌اند و برای درمان آنها اقدام نشده است.


پیش از این ایران اینترنشنال خبر داده بود که حال تعدادی از زندانیان به دلیل تنفس حجم بالای دود و گاز وخیم شده و به بهداری منتقل شدند و تعدادی دیگر از زندانیان نیز در اثر اصابت تیرهای ساچمه‌ای زخمی و در بهداری زندان بستری شدند.


تعدادی از زندانیان سیاسی در بند هشت اوین پس از پایان درگیری‌ها از سوی گارد ویژه از بند منتقل شده‌اند و اطلاعی از وضعیت آنان در دست نیست.


به گفته شاهدان عینی، از ساعت هشت شب شنبه آتش‌سوزی در زندان اوین مشاهد شد و هم‌زمان صدای آژیر و تیراندازی در زندان به صورت ممتد آغاز شد. این در حالی است که به گفته شاهدان، آژیر زندان از صبح چندین‌بار به صدا درآمده بود.


به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، این آتش سوزی در محدوده بندهای هفت و هشت زندان اوین و در یک کارگاه رخ داده است.


بر اساس گزارش‌ها، پس از آتش سوزی تعدادی از زندانیان دیگر بندها از جمله چهار و بند زنان برای خروج از بندها به محوطه اقدام کردند اما ماموران گارد امنیتی به آنان گاز اشک‌آور شلیک کردند.


ایران اینترنشنال از جان باختن چهار نفر در آتش سوزی زندان اوین خبر داده بود و چند ساعت پس از آن خبرگزاری قوه قضاییه این موضوع را تایید کرد.


این خبرگزاری روز دوشنبه نیز خبر داد که چهار زندانی دیگر نیز فوت شدند و تعداد جان باختگان به هشت نفر رسیده است. مقامات قوه قضاییه نام این هشت زندانی را اعلام نکرده‌اند و تنها اعلام کرده‌اند که اتهام آنان سرقت بوده است.


مقامات و رسانه‌های حکومت گزارش‌های متناقضی را درباره آتش‌سوزی در زندان اوین منتشر کرده‌اند. سایت مشرق نیوز نزدیک به نهادهای امنیتی از کشته شدن هفت زندانی بر اثر رفتن روی مین خبر داده بود.


خبرگزاری فارس،‌ وابسته به سپاه پاسداران، نیز دلیل صداهای انفجار پس از آتش‌سوزی اوین را مربوط به رفتن برخی زندانیان فراری از زندان بر روی «میدان مین‌» واقع در ضلع شمالی زندان در کوه ذکر کرده بود اما دقایقی بعد به نقل از «یک منبع آگاه» خبر خود را رد کرد.


فارس همچنین آتش‌سوزی زندان اوین را ناشی از آتش زدن «انبار لباس و کارگاه کارآفرینی» زندان در پی یک «درگیری صوری» میان زندانیان دو بند هفت و هشت و «اقدامی از پیش طراحی‌شده» خواند.


این در حالی است که خبرگزاری ایرنا به نقل از یک مقام ارشد امنیتی نوشته بود که درگیری بین زندانیان با پرسنل زندان اوین صورت گرفته و پس از آن انبار لباس زندانیان دچار آتش‌سوزی شده است.