به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۲، ۱۴۰۱

تداوم تحصن فرهنگیان در برخی شهرها؛

 ممنوع‌الورودی ده‌ها دانشجو به دانشگاه شریف کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان ایران»، از جان‌باختن نگین عبدالملکی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی همدان در روز بیست مهر خبر داد

در سی‌و هشتمین روز از اعتراضات سراسری ایران، دوشنبه 2 آبان، فرهنگیان و معلمان در برخی شهرها دست به اعتصاب زده و در دفاتر مدارس تحصن کردند. همزمان تجمعات دانشجویی در دانشگاه‌های ایران در حال شکل‌گیری است.

معلمان ار شهرهای سقز، مریوان، بانه و سنندج، برای دومین روز متوالی، در پی فراخوان از پیش اعلام شده شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در دفاتر مدارس این شهرها تحصن کردند.

شماری از معلمان در بندرانزلی هم برای دومین روز دست به اعتصاب زندند.

کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان ایران»، امروز، با انتشار تصویری اعلام کرد که حراست دانشگاه شریف تاکنون 33 نفر از دانشجویان را ممنوع‌الورود کرده است.

پیشتر هیئت‌رئیسه دانشگاه شریف، در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود، دانشجویانی که روز یکشنبه، نسبت به تفکیک جنسیتی اعتراض کرده و با نیروهای بسیج درگیر شده بودند، تا «‌اطلاع ثانونی» ممنوع الورود به دانشگاه خواهند شد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است «چنانچه مشخص شود افرادی به ضرب و شتم یا فحاشی پرداخته و موجب جراحت دیگران شده‌اند، به صورت موقت از ورود به دانشگاه ممنوع شده و در اولین فرصت به کمیته انضباطی معرفی می‌شوند.»

روز گذشته دانشجویان شریف قصد داشتند تفکیک جنسیتی در سلف را بشکنند اما تعدادی از بسیجیان دانشگاه صندلی و میزها را مقابل درها و پنجره‌های سلف گذاشته و مانع ورود آنها شدند که در نهایت دانشجویان این دانشگاه توانستند وارد سلف شده و تفکیک جنسیتی را بشکنند.

همزمان، تجمعات دانشجویی در شهرهای مختلف در حال شکل‌گیری است.

دانشجویان دانشكده زبان و ادبیات خارجی دانشگاه تهران، صبح امروز، با در دست گرفتن پلاکاردهای اعتراضی «ایران شده بازداشتگاه، اوین شده دانشگاه»، «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» و «زن، زندگی‌، آزادی» در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و نسبت به بازداشت ده‌ها دانشجو در تظاهرات سراسری در ایران اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در تهران، با شعار «زن‌ زندگی آزادی، مرد میهن آبادی» در سلف «ترنج» این دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان خارجه دانشگاه تهران، هم امروز با رفع تفکیک جنسیتی در سلف این دانشکده تجمع کرده و شعار «زن‌، زندگی، آزادی» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر تهران، در واکنش به حضور بهادری جهرمی، سخنگوی دولت که قصد سخنرانی در این دانشگاه را داشت، شعار‌هایی از جمله «سیستم فاسد، نمی‌خوایم، مهمون قاتل نمی‌خوایم» و «سخنگو برو گمشو» سر دادند.

در ادامه اعتراضات سراسری در ایران، دانشجویان دانشگاه چمران اهواز، ضمن تجمع در محوطه این دانشگاه ترانه اعتراضی «برای» از شروین حاجی‌پور را همخوانی کردند.

کانال تلگرامی «شورای صنفی دانشجویان ایران»، از جان‌باختن نگین عبدالملکی، دانشجوی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی همدان در روز بیست مهر خبر داد و افزود که این دانشجو بر اثر ضربات باتوم دچار خونریزی شده و پس از بازگشت به خوابگاه جان خود را از دست داده است.

اعتراضات جاری در ایران با قتل مهسا امینی، شهروند 22 ساله‌ سقزی آغاز و پس از زمان کوتاهی به تظاهرات ضدحکومتی گسترده علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.