به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۳۰، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری در ایران؛ تجمعات گسترده در دانشگاه‌ها و تظاهرات ایرانیان خارج از کشور

  خبرگزاری «هرانا» اعلام کرد از 26 شهریور تا 29 مهر در اعتراضات ایران

 244 نفر جان باختند که 32 تن از آنها کودک بودند

سی و ششمین روز اعتراضات سراسری در ایران با تجمعات گسترده دانشجویان در بسیاری از دانشگاه‌ها، اعتصاب در مناطق کردنشین و تظاهرات ایرانیان خارج از کشور ادامه یافت.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران، شنبه 30 مهر، در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

برخی دیگر از دانشجویان معترض دانشگاه بهشتی ضمن راهپیمایی در محوطه دانشگاه شعار «این همه سال جنایت،‌ مرگ بر این ولایت» سر دادند.

دانشگاه مازندارن هم در ادامه اعتراضات سراسری و به‌رغم جو امنیتی شاهد تجمع دانشجویان در محوطه این دانشگاه و سر دادن شعارهای ضد حکومتی بود.

در اهواز هم دانشجویان دانشگاه جندی‌شاپور این شهر با برگزاری تجمعی در محوطه دانشگاه با خیزش سراسری علیه جمهوری اسلامی اعلام همبستگی کردند.

شهروندان معترض در مشهد نیز صبح امروز در خیابان کوثر این شهر تجمع کرده و شعار «نترسید نترسید،‌ ما همه با هم هستیم» سر دادند.

با ادامه اعتصابات سراسری در ایران، کامیونداران مرودشت، ‌شنبه دست از کار کشیده و اعتصاب کردند. خبرهایی هم از آغاز اعتصاب کارگران صنایع فولاد در اهواز منتشر شده است.

اصناف و بازاریان شهرستان‌های سنندج، سقز، بوکان و مریوان در استان کٌردستان هم در اعتراض به سرکوب و کشتار معترضان توسط نیروهای امنیتی ایران اعتصاب کرده و محل کسب و کار خود را تعطیل کردند.

دانشجویان معترض دانشگاه هنر و معماری یزد شنبه در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم شاهد تجمع دانشجویان با شعار «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد» در محوطه این دانشگاه بود و معترضان خواستار آزادی دانشجویان بازداشت‌شده در تظاهرات اخیر شدند.

از سویی، صدها نفر از ایرانیان مقیم ملبورن استرالیا در حمایت از اعتراضات سراسری مردم ایران راهپیمایی کرده و شعارهایی علیه جمهوری اسلامی از جمله «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

ایرانیان مقیم نیوزلند نیز با تجمع و سر دادن شعارهایی علیه جمهوری اسلامی و سران آن حمایت خود را از اعتراضات سراسری در ایران اعلام کردند.

در همین رابطه، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران شامگاه جمعه 29 مهر اعلام کرد از 26 شهریور تا 29 مهر در اعتراضات ایران 244 نفر جان باختند که 32 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 12573 معترض هم دستگیر شده‌اند که تنها هویت 956 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به اعتراضات سراسری در ایران، نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره آمریکا طرحی را تقدیم کنگره کرده‌اند که بر اساس آن علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و دفاتر آن‌ها توسط دولت آمریکا تحریم دائمی خواهد شد.

این نمایندگان اعلام کرده‌اند که تحریم‌های مذکور به‌دلیل جنایات رهبر و رئیس جمهوری ایران در کشتار ایرانیان و نقض گسترده حقوق بشر اعمال می‌شود.

شماری از مقامات دولت آمریکا هم از رایزنی‌ با ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت «اسپیس ایکس»، برای بررسی امکان ارائه اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» در ایران خبر دادند.

شبکه «سی‌ان‌ان»، جمعه در گزارشی تاکید کرد، تکنولوژی استارلینک که استفاده از آن آسان است، راه‌‌حلی برای مقابله با تلاش‌های جمهوری اسلامی جهت اعمال محدودیت‌ در اینترنت و جلوگیری از عدم دسترسی کاربران به اینترنت آزاد است.