به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۴۰۱

وزرای خارجه زن 15 کشور «سرکوب وحشیانه» زنان در ایران را بررسی می‌کنند

 

ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا اعلام کرد که 15 وزیر خارجه زن از کشورهای مختلف جهان در یک نشست مجازی که این هفته به میزبانی کانادا برگزار می‌شود، درباره سرکوب «وحشیانه» زنان و معترضان در ایران گفت‌وگو خواهند کرد.


جولی و 14 وزیر خارجه زن دیگر کشورها قرار است پنج‌شنبه ساعت 8:00 صبح به وقت شرق قاره آمریکا، طی کنفرانسی مجازی برای بررسی وضعیت سرکوب اعتراضات کنونی مردم ایران دور هم جمع شوند.


خبرگزاری «رویترز» روز چهارشنبه 27 مهرماه به نقل از وزیر خارجه کانادا نوشته است: «من و همتایانم گرد هم خواهیم آمد تا پیامی روشن بفرستیم: رژیم ایران باید به همه اشکال خشونت و آزار و اذیت مردم ایران، از جمله اعمال خشونت وحشیانه علیه زنان، پایان دهد.»


جولی همچنین گفته است: «کانادا به ایستادن در کنار ایرانیان شجاعی که برای حقوق بشر خود می‌جنگند و از مادران، خواهران، همسران و دختران خود دفاع می‌کنند، ادامه خواهد داد. حقوق زنان، حقوق بشر است.»


یک منبع دولت فرانسه نیز به رویترز گفته است که وزرای خارجه آلمان، شیلی، نیوزلند و نروژ از جمله 14 وزیری هستند که به کانادا خواهند پیوست. این فرد آگاه همچنین اعلام کرده که فرانسه به این جلسه خواهد پیوست، اما کاترین کولونا، وزیر امور خارجه این کشور نمی‌تواند در جلسه روز پنج‌شنبه حضور یابد.


همزمان دفتر وزارت خارجه کانادا نیز اعلام کرده در این دیدار، برخی از زنان ایرانی‌ نیز حضور خواهند داشت تا در مورد وضعیت زنان و حقوق بشر در این کشور با وزرای خارجه حاضر در جلسه گفت‌وگو کنند.


دفتر ملانی جولی همچنین اعلام کرده که این فرصتی را به وزرای خارجه زن می‌دهد تا اقدامات خود را هماهنگ کرده و در مورد «راه‌های افزایش حمایت جمعی خود از مردم ایران گفت‌وگو کنند.»


در هفته‌های گذشته دولت کانادا، در اعمال تحریم‌ها علیه ایران به سایر کشورها از جمله ایالات متحده پیوسته است.


کانادا پیش از این، همزمان با سرکوب معترضان در ایران، با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران، بیش از 10 هزار عضو این گروه را تحریم کرد.


همچنین برخی از شهروندان ایرانی-کانادایی، از جمله حامد اسماعیلیون و سایر اعضای انجمن خانواده‌های جان باخته‌گان هواپیمای اوکراینی در طوماری که بیش از 200 هزار امضا جمع کرده، از سران کشورهای صنعتی جهان، گروه 7 خواسته‌اند تا سفرای ایران را از کشورهای خود اخراج کنند.


سایر کشورهایی که انتظار می‌رود در نشست روز پنج شنبه به دعوت کانادا شرکت کنند شامل آلبانی، آندورا، جمهوری آفریقای مرکزی، شیلی، ایسلند، کوزوو، لیبی، لیختن‌اشتاین، مغولستان و پاناما هستند.

العربیه فارسی