به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، آبان ۰۶، ۱۴۰۱

کمیساریای عالی حقوق‌بشر: مقامات ایران اجساد کشته شدگان را تحویل خانواده‌ها نمی‌دهند

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد نسبت به رفتار ایران با معترضان بازداشت شده ابراز نگرانی کرد و گفت که مقامات از تحویل برخی از اجساد کشته‌شدگان به خانواده‌هایشان خودداری می‌کنند.

راوینا شمداسانی، سخنگوی دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر، در نشست خبری که روز جمعه 6 آبان‌ماه، در ژنو داشت، با استناد به منابع متعددی گفت: «شاهد بدرفتاری‌های زیادی، از جمله مورد آزار و اذیت قرار گرفتن خانواده‌های معترضان بوده‌ایم.»


به گزارش «رویترز» شمداسانی همچنین گفت که در برخی موارد، مقامات اجساد معترضان کشته شده را از خانواده‌ها پنهان کرده یا تنها به شرط عدم برگزاری مراسم تدفین یا صحبت با رسانه‌ها، آن‌ها را تحویل خانواده‌ها داده‌اند.


سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر، در حالی از ربودن پیکر کشته شدگان خبر داده که در روزهای نخست اعتراضات، گزارش‌هایی از ربوده شدن پیکر نیکا شاکرمی، دختر 17 ساله کشته شده در اعتراضات 30 شهریور منتشر شده بود. در حالی‌که مقامات جمهوری اسلامی ادعا می‌کردند که نیکا شاکرمی از پشت بام یک ساختمان نیمه‌کاره به پایین افتاده و جان باخته، پس از بازداشت خاله و دایی او و اخذ اعترافات اجباری از آن‌ها در همین رابطه، پیکر این دختر نوجوان را ربوده و در یکی از روستاهای استان لرستان برای دفن بردند.


ماموران امنیتی ایران اخیرا حتی پیکر رضا حقیقت‌نژاد، خبرنگار رادیو فردا که پس از مرگ او به‌علت بیماری در آلمان، به ایران منتقل شده بود را به‌دلایل نامعلومی در فرودگاه ربوده و تحویل خانواده‌‌اش برای خاکسپاری نداده‌اند.


دفتر کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل، طی هفته‌های گذشته تحت فشار بوده تا جلسه ویژه‌ای درباره ایران برگزار کند.


سازمان عفو بین‌الملل نیز دیروز در بیانیه‌ای بی‌عملی جامعه جهانی به جنایت‌های رژیم جمهوری اسلامی را عامل تکرار کشتار مردم دانست و نوشت که اگر پیش‌تر جامعه جهانی مقامات جمهوری اسلامی ایران را پاسخگو کرده بود، دست‌کم 8 نفر در مراسم چهلم مهسا امینی، به ضرب گلوله ماموران سرکوب رژیم، کشته نمی‌شدند.

العربیه