به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری؛ ادامه تجمعات دانشجویی و بازداشت روزنامه‌نگاران

 دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای پسران منتظری مشهد در چهل و چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «با خون ما نوشتین، ما مهسا رو نکشتیم» سر دادند

در ادامه اعتراضات دانشجویان در سراسر ایران و به‌رغم تهدید سپاه پاسداران در برخورد با معترضان، دانشجویان دانشکده ابوریحان دانشگاه تهران، یکشنبه 8 آبان با شعار «حکومت بچه‌کش، نمی‌خوایم نمی‌خوایم» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان آموزشکده فنی دخترانه سنندج، صبح یکشنبه در محوطه این آموزشکده تجمع کرده و شعارهایی از جمله «ژن، ژیان، آزادی» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

در همین رابطه، با گسترده‌تر شدن دامنه ‌اعتراضات ضدحکومتی در ایران، شماری از شهروندان معترض در شهرهای مختلف از جمله، مراغه، بجنورد و بندرعباس سحرگاه یکشنبه بنر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران را به آتش ‌کشیده و تخریب کردند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در ادامه بازداشت خبرنگاران، امروز یک‌شنبه پرتو جغتایی، عکاس ورزشی را بازداشت کردند. جغتایی در حساب اینستاگرامش از اعتراضات حمایت کرده بود و آخرین استوری‌ که دیشب منتشر کرد درباره سعیده فتحی و نيلوفر حامدی، روزنامه‌نگاران بازداشتی بود.

دانشجویان دانشگاه شیراز هم با تجمع در محوطه این دانشگاه شعار «امسال سال خونه سید‌علی سرنگونه» سر‌ دادند.

در ادامه حمایت ایرانیان خارج از کشور از اعتراضات سراسری، گلشیفته فراهانی هنرپیشه ایرانی، شامگاه جمعه آهنگ «برای» اثر شروین حاجی‌پور را که به نماد اعتراضات جاری در ایران تبدیل شده است، با همراهی گروه راک بریتانیایی «کلد پلِی» در پایتخت آرژانتین اجرا کرد.

دانشجویان دانشگاه بین‌المللی قزوین نیز با سر دادن شعار‌ «مرگ بر دیکتاتور» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند. تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی، حاکی از حضور گسترده نیروهای بسیج در محل برگزاری این تجمع و تلاش برای برهم زدن آن است.

دانش‌آموزان مدرسه نمونه دولتی «نمکی» در سنندج هم یک‌شنبه با شعار «مرگ بر دیکتاتور» در محوطه این مدرسه تجمع کردند.

از سویی، با گسترش اعتراضات سراسری در ایران ‌و انتشار خبرهایی مبنی بر نافرمانی بسیاری از نیروهای انتظامی و نظامی در سرکوب معترضان، مجلس ایران با افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای مسلح موافقت کرد.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران هم در بیانیه‌ای مشترک و بی‌سابقه با انتساب اعتراضات کنونی به خارج از کشور، معترضان را به سرکوب شدید تهدید کردند.

دانشجویان دانشگاه کردستان، یکشنبه 8 آبان در محوطه این دانشگاه شعار «امسال سال خونه، سیدعلی سرنگونه» سر دادند.

نیروهای یگان‌ ویژه جمهوری اسلامی، یکشنبه در پی برگزاری تجمعات اعتراضی توسط دانشجویان دانشگاه هنر و معماری پارس تهران، در اطراف این دانشگاه مستقر شدند.

دانشجویان دانشگاه فنی حرفه‌ای پسران منتظری مشهد هم در چهل و چهارمین روز اعتراضات سراسری در ایران در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعار «با خون ما نوشتین، ما مهسا رو نکشتیم» سر دادند.

«کمپین فعالین بلوچ» نیز با استناد به منابع محلی در درمانگاه مسجد مکی زاهدان و شهرستان سراوان خبر داده است، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روز جمعه 6 آبان با شلیک مستقیم گلوله جنگی، بیش از 53 شهروند بلوچ را کشته و یا مجروح کرده‌اند.

این گزارش که شنبه 7 آبان منتشر شد، تصریح می‌کند دست‌کم 3 کودک دیگر توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض مسالمت‌آمیز مردم زاهدان و سراوان کشته شدند.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران نیز در واکنش به بیانیه‌ مشترک دو نهاد اطلاعاتی که در آن اتهاماتی به «الهه محمدی» و «نیلوفر حامدی»، دو روزنامه‌نگار زن روزنامه‌های هم‌میهن و شرق نسبت داده شده بود، بیانیه‌ای با عنوان «روزنامه‌نگاری را ممنوع کنید» صادر کرد و خواستار آزادی آنها شد.

در همین رابطه، خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا شامگاه شنبه 7 آبان، در اعتراضات ایران 283 نفر کشته شدند که 44 تن از آنها کودک بودند. بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 14052 معترض هم بازداشت شده‌اند که تنها هویت 1077 نفر از آنها مشخص شده ‌است.