به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۱

اعتصابات سراسری؛ رانندگان پالایشگاه نفت آبادان و کارگران نیشکر هفت‌تپه اعتصاب کردند

 طی اعتراضات اخیر، بازاریان در چندین استان ایران نیز در پشتیبانی از معترضان اعتصاب کردند

اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه 
با ادامه اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران، رانندگان پالایشگاه نفت آبادان، سه‌شنبه 26 مهر دست از کار کشیده و نفتکش‌های خود را در سطح شهر متوقف کردند.

کارگران نیشکر هفت‌تپه هم با هدف همبستگی با اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران سه‌شنبه در محوطه این شرکت تجمع کردند.

کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه در تلگرام روز گذشته اعلام کرد که کارگران بخش‌های مختلف امروز برابر دفتر مدیرعامل این شرکت تجمع و اعتصاب می‌کنند.

در همین رابطه، گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌های ماهشهر، عسلویه،‌ بندرعباس و آبادان در روز سه‌شنبه دارد.

اعتصاب در بخش نفت از روز 18 مهر توسط کارگران پیمانی شاغل در پروژه‌های پتروشیمی‌ هنگام و بوشهر (سایت یک) آغاز شد و شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت نیز با انتشار بیانیه‌ای، این اعتصاب را در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران عنوان کرد.

خبرهایی هم به «العربیه» رسیده است که برخی چاه‌های نفت در شرق شهرستان اهواز طی روزهای اخیر منفجر شدند اما مقامات جمهوری اسلامی خبر این حوادث را رسانه‌ای نکردند.

پیشتر برخی کارگران اعتصابی بخش نفت در جنوب هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب معترضان در ایران، «هر آن چه را که ساخته‌اند، ویران خواهند کرد.»

طی اعتراضات اخیر، بازاریان در چندین استان ایران نیز در پشتیبانی از معترضان اعتصاب کردند.

در همین رابطه، هم بسیاری از دانشگاه های ایران شاهد تجمعات اعتراضی دانشجویان بود.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه گیلان و دانشگاه مازندران با سر دادن شعارهای ضدحکومتی، با اعتراضات سراسری مردم ایران اعلام همبستگی کردند.

از سویی، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا تظاهرات سراسری در ایران را انعکاسی از «خشم ‌و ناامیدی عظیم» مردم ایران از مقامات جمهوری اسلامی و رهبران این کشور دانسته و گفت، معترضان خواهان «تغییر» هستند.

بلینکن، افزود، این خیزش سراسری ساخته آمریکا و یا کشور دیگری نیست و مقامات ایران با سرزنش کشورهای دیگر، مردم و کشور خود را به نادرستی می‌فهمند. امری که به گفته بلینکن، به ضرر جمهوری اسلامی تمام خواهد شد.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی گفت، مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» دیگر در دستور کار آمریکا نیست، زیرا این گفت‌و‌گوها متوقف شده است.

مالی، شامگاه دوشنبه به شبکه «سی‌ان‌ان» گفت: «خواهیم دید که آیا حکومت جمهوری اسلامی به دستیابی به توافق علاقه‌مند است یا خیر، اما در این لحظه تمرکز بر روی وقایعی است که در اطراف در حال رخ دادن است. زیرا گفت‌و‌گوها متوقف شده است.»