به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، آبان ۰۲، ۱۴۰۱

اعتراضات روز یکشنبه در دانشگاه‌های ایران

  

اعتراضات دانشجویی همزمان با تداوم خیزش مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ادامه دارد و دانشجویان چندین دانشگاه در سراسر کشور از طریق تجمع، اعتصاب و تحصن، و همچنین اقدام علیه تفکیک جنسیتی به ویژه در رستوران‌های دانشگاه، اعتراض خود را علیه حکومت نشان می‌دهند.

تهران: در تهران روز یکشنبه اول آبان دانشجویان دانشگاه شریف با تجمع مقابل در ورودی سلف شعارهایی از جمله «‌بسیجی جیره‌خور، آخرشه خوب بخور» سر‌می‌دهند. گزارش‌های منتشر شده همچنین حاکی از درگیری بسیجی‌های دانشگاه شریف با دانشجویان معترض در این دانشگاه است.

* دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت به حضور مقیمی (رئیس دانشگاه تهران) در سالن ابن خلدون این دانشکده اعتراض کردند.
ازجمله شعارها:
آزادی با وثیقه، اینم شده یه حیله
دانشگاه و مدرسه، سرکوب و کشتار بسه
شعارتون گفتگو، تفنگتون سمت ماست
حراست دانشگاه، پادوی اطلاعات
یکی از شعارهای امروز تجمع دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نسبت به حضور مقیمی (رئیس دانشگاه تهران) در سالن ابن خلدون این دانشکده: «بیا بیرون مقیمی، نترس باتوم نداریم»

* تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر روز یکشنبه علی‌رغم جو شدید امنیتی و سرکوب گسترده‌ی این دانشگاه برگزار شد. دانشجویان شعار می‌دادند: “این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت” / “زن زندگی آزادی” / “توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد” / و همخوانی آهنگ “برای”
همچنین دانشجویان دانشگاه امیرکبیر تفکیک جنسیتی در سلف دانشگاه را شکستند و سرود «برای» را هم‌خوانی کردند.

* دانشجویان چند دانشکده دانشگاه علامه طباطبایی تجمع کردند و شعار «به من‌ نگو فتنه‌گر، فتنه تویی ستمگر» سر دادند. دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در همراهی با اعتراضات سراسری دانشجویی و مردمی اقدام به تجمع کردند. این تجمع اعتراضی با توزیع مچ بند “زن، زندگی، آزادی” و همخوانی سرود “زندانی” شروع شد، سپس در حالی که جنازه ی نمادین کودکی را بر دوش خود حمل می کردند، در سالن اتاق اساتید حرکت کردند و شعار دادند.
تجمع آنها در انتها با قرائت بیانیه و سردادن شعار پایان یافت.
برخی از شعارها:
مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه، چه رهبر
خِفَت، خواری، بیکاری، جمهوری اسلامی
از خاوران تا اوین، خیزش خون را ببین
تهران شده بازداشتگاه، اوین شده کشتارگاه
دانشگاه زیر هجمه، وزیر پابوس چکمه
دانشجوها تو زندان، بی شرفا زندان بان
لباس شخصی دانشگاه، دانشجوها بازداشتگاه
دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد
دانش اموز ، دانشجو، اتحاد اتحاد
دانشگاه و مدرسه، اموزش زور بسه
گفتگوتون چاخانه، دانشگاه پادگانه
غرق خونه این وطن، کودکان در کفن
حکومت بچه‌کش، نمی خوایم، نمیخوایم
سقف و کتاب و گندم، قدرت به دست مردم

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجه دانشگاه علامه، همچنین به تهدید اخراج دانشجویان از خوابگاه، تهدیدات امنیتی و احکام انضباطی صادر شده برای دانشجویان، تجمع اعتراضی برگزار کردند.

همچنین دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی تهران در بیانیه‌ای نوشتند: «در میانه‌ تمام سرکوب‌ها و فشارها و خونریزی‌ها، دانشجو زنده و بیدار است. سرکوبگران و مصادره‌کنندگان جنبش مردم ایران بدانند که آرزوی دیرینه‌ خویش، خاموشیِ دانشگاه، را به گور خواهند برد.»

در دانشکده معماری و شهرسازی سوره تهران نیز دانشجویان در اقدامی نمادین با آویزان کردن طناب‌های دار و نوشتن اسامی کشته‌شدگان اعتراضات روی آنها، به کشتار معترضان از سوی حکومت اعتراض کردند.

تبریز: دانشجویان دانشگاه تبریز روز یکشنبه در محوطه دانشگاه تجمع و دست به تظاهرات زدند. گفته می‌شود تمامی درب‌های دانشگاه طی این تجمع بسته شده بود و نیروهای امنیتی سوار بر آمبولانس وارد دانشگاه شده بودند.

کرمانشاه: دانشجويان دانشگاه رازی کرمانشاه در تجمع خود شعار “می‌جنگیم می‌میریم، ایرانو پس می‌گیریم” سر دادند.

کرج: در استان البرز نیز دانشجویان دانشگاه آزاد کرج با شعار «‌این همه سال جنایت مرگ بر این ولایت» در صحن دانشگاه تجمع کردند. همچنین دانشجویان دانشگاه آزاد گوهردشت با شعار «زن زندگی آزادی» تجمع کردند.

مشهد: در استان خراسان رضوی، دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد روز یکشنبه با کنار زدن پرده‌ها تفکیک جنسیتی را برداشتند و پس از برخورد حراست، در محوطه‌ مقابل سلف تحصن کردند. کانال تلگرامی شورای صنفی دانشجویان در این باره نوشت پس از آن که دانشجویان تحصن کردند، «حراست به همراه نیروهای لباس شخصی اقدام به تصویربرداری از دانشجویان متحصن کرده است.»
بر اساس گزارش این شورا، علاوه بر تجمع دانشجویی در دانشگاه آزاد خمینی‌شهر در استان اصفهان، دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد نیز با برگزاری تجمع ترانه «برای» را همخوانی کردند.

یزد: دانشجویان دانشگاه هنر و معماری یزد در تجمع خود همچنین شعارهایی چون «‌بی‌طرفی بی‌شرفی» و «‌دانشگاه‌ غرق خونه، کلاس درس حرومه» سردادند.

یاسوج: تجمع روز یکشنبه دانشجویان دانشگاه یاسوج در همراهی با اعتراضات سراسری، علی رغم جو امنیتی موجود در دانشگاه برگزار شد.

دامغان: شامگاه یکشنبه دانشجویان دختر دانشگاه دامغان وارد سلف پسران شدند و با حمایت دانشجویان پسر و مقاومت در برابر بیرون راندن دانشجویان دختر، سلف دانشگاه آزاد گردید.


* بیانیه‌ جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی
در محکومیت حضور نیروهای مسلح داخل دانشگاه

سال‌ها بازوان ایدئولوژیک قدرت سیاسی تن نحیف نظام دانشی ما را از آزاد اندیشیدن با نهایت توان، محروم ساخته است. سال‌ها با جراحی نظام دانشی آنچه عنصر نامطلوب قلمداد می‌کرد را حذف کرد، از قضا تمام توان خود را به کار برد بخش انسانیِ علوم انسانی را تضعیف و کمرنگ سازد اما موفق نشد زیرا سوژه‌هایی چونان ققنوس از خاکستر این کودتای فرهنگی برخواستند و بخش انسانی علوم انسانی را فریاد زدند، نوشتند و گسترش دادند. استادانی تصفیه شدند تا فضا برای مهندسی علوم انسانی از سوی دشمنان علم فراخ‌تر شود اما بودند و هستند مسیحانی که دانشگاه و علم را انسانی نگاه دارند و با نفس‌های خود دانشگاه را زنده.

پروژه بعدی به میدان آوردن مستقیم بازوی نظامی است!

وزیر علوم گفتند که می‌خواهند نیروهای مسلح دفتری در دانشگاه داشته باشند تا تفاهم و تعامل بیشتر شود! به راستی درست گفتند دانشجویان شریف که ما فاتحه این دانشگاه و وزرات خانه را خواندیم!

آری پروژه مشخص است، حذف همان نفس‌هایی که سبب شد دانشگاه و علم نمیرد.

وقتی بازوان ایدئولوژیک در این جنگ شکست خورد حال نوبت به بازوان نظامی رسید که ابایی از حذف و سرکوب ندارند.

الگوی دانشگاه مطلوب قدرت سیاسی، اگر روزگاری دانشگاه امام صادق بود امروز در این فضای امنیتی دانشگاه افسری امام حسین است اما دانشگاه پادگان نمی‌شود همانطوری که پادگان‌هایی که نام دانشگاه برآن گذاشتید دانشگاه نشد.

پیوند دانشجو و مردم ناگسستنی است و مادامی که نفسی برآید برآن هستیم که به دردهای این مردم نظر کنیم و دوای درد و رسانه‌ی گفتارها و خواسته‌های به حق آنان باشیم.

میل سرکوبی فراگیر شکل گرفته که گمان می‌کند میتوان همه‌چیز را سرکوب کرد اما علم وحشی و رام‌ نشدنی است و دانشجو نیز ناظری منفعل مانند سرباز نیست تا دستورات مافوق را اجرا کند.


* نامه‌ی سرگشاده‌ی جمعی از شوراهای صنفی دانشکدگان دانشگاه تهران
خطاب به ریاست دانشگاه و اعتراض به رویکرد سرکوبگرانه

آقای دکتر مقیمی؛
دانشجویان دانشگاه تهران از آغاز سال تحصیلی تماماً با سرکوب و وحشی‌گری حراست روبه‌رو بوده‌اند. پاسخِ اعتراضات و اعتصابات دانشجویان پردیس مرکزی، پردیس فنی، دانشکده‌ی زبان‌ها و ادبیات خارجی، فیزیک و علوم اجتماعی چیزی جز تهدید، ارعاب و شکنجه‌ی جسمی و روحی دانشجویان نبوده است.
تجمع مسالمت‌آمیز دانشجویان طبق ماده‌ی ۳۷ شیوه‌نامه‌ی اجرایی آیین‌نامه‌ی انضباطی دانشجویان آزاد، قانونی و مجاز است.
آقای دکتر مقیمی، وقت آن رسیده‌است که به ما پاسخ دهید: 
دانشگاه به چه حقی از طریق دستگاه‌های سرکوب مطالبه‌گری دانشجویان را به خشونت می‌کشد؟حراست با دستورِ چه کسی نقش نهادهای امنیتی بیرونی را در برخورد با دانشجویان به عهده می‌گیرد؟ 
با صدای بلند پاسخ دهید. 
در اتاقک‌های حراست چه میگذرد؟

شما هم مثل ما می‌دانید که ضبط کارت دانشجویی افراد، برخورد خشونت‌آمیز و دور از شان با اساتیدمان، حبس دانشجویان در اتاقک‌های حراست و ضرب و شتم شدید آنان، تهدید خانواده‌های دانشجویان و احضارهای تلفنی به کمیته‌ی انضباطی، همگی مصادیق تخلف از آیین‌نامه‌های دانشگاه و قانون مجازات اسلامی است.   
اقدام به اخذ تعهد انضباطی بی‌دلیل از دانشجویان به بهانه‌ی بازپس‌دادن کارت دانشجویی در ادامه‌ی تلاش دانشگاه برای خاموش کردن صدای دانشجویان هرگز قابل توجیه نیست. در این زمینه علاوه بر  حراست دانشگاه، می‌بایست از معاونت دانشجویی نیز بخواهید پاسخگوی اقدامات غیرقانونی خود باشد. 
در روزهای گذشته، یکی از معاونین شما، دکتر وجهی، مکررا در مقابل تجمع‌کنندگان اعلام کرد که تمامی دانشجویان بازداشتی آزاد شده‌اند. وقیحانه دروغ گفتن آیا از ملزومات پذیرش مسئولیت در دانشگاه بوده است؟ 
 
تهدید به تحویل دادن فیلم دوربین‌های محوطه‌ی دانشگاه به نهادهای امنیتی حربه‌ی جدید نیروهای حراست برای ارعاب و امنیتی کردن فضای دانشگاه است. دانشجویان چه عمل خلاف قانونی انجام داده‌اند که باید اینگونه تهدید شوند؟ 
دانشگاه به پشتوانه‌‌ی کدام قانون، دانشجویان را تهدید به بازکردن درها به روی نیروهای یگان ویژه می‌کند؟ به دستور چه کسی در این روزها تمام درهای پردیس مرکزی بسته بوده تا خروج از دانشگاه به معنای عبور از میانه‌ی آشوب خیابان ۱۶آذر باشد، جایی که معترض و عابر به یکسان در خطر دستگیری و تیراندازی‌اند؟

آقای دکتر مقیمی، وقت آن رسیده است که به ما پاسخ دهید.
آیا باید باور کنیم که رئیس دانشگاه که از اساتید برای شرکت در نشست گفت‌وگو درباره‌ی وضع موجود دعوت می‌کند، از این وقایع مطلع نیست؟ اگر چنین سرکوب سبعانه و گسترده‌ای بدون اطلاع رئیس دانشگاه در حال رخ دادن است، نشانه‌ی بی‌کفایتی او است. در غیر این صورت، اگر دکتر مقیمی، رئیس دانشگاه تهران، شعار گفت‌وگو می‌دهد و در عین حال مشت حراست را به سوی دانشجویان روانه می‌کند، «فاتحه‌ی این دانشگاه را باید خواند.» 
 
ما، جمعی از شوراهای صنفی دانشکده‌های دانشگاه تهران، فجایع هفته‌ی اخیر دانشگاه را شدیداً محکوم می‌کنیم و خواستار پاسخگویی تمامی مسئولان هستیم. باید اعلام شود که این افراد آبی‌پوش که به اسم حراست دانشگاه مرتکب اعمال غیرقانونی و غیراخلاقی متعدد شده‌اند چه کسانی هستند، در استخدام کدام نهادند، و از چه کسی دستور می‌گیرند! به علاوه می‌بایست همه‌ی کارت‌های ضبط‌شده -بدون گرفتن هیچ‌گونه تعهد- به معاونت دانشجویی هر دانشکده تحویل داده شود. همچنین ریاست و معاونت‌ دانشگاه تهران باید به دانشجویان تضمین دهند که هیچگونه کمیته‌‌ی انضباطی به بهانه‌ی وقایع اخیر برگزار نخواهد شد. امنیتی کردن فضای دانشگاه باید خاتمه یابد و دانشجویان در مسیر تحقق این مطالبات از تمام ظرفیت‌های قانونی استفاده خواهند کرد. بدیهی است مسئولیت عواقب آن به کلی متوجه دانشگاه خواهد بود. پس از این صدای ما بلندتر از همیشه خواهد
بود.

امضاکنندگان:
شورای صنفی دانشکده ادبیات و علوم‌ انسانی
شورای صنفی دانشکده زبان‌ها و ادبیات خارجی
شورای صنفی دانشکده علوم‌اجتماعی
شورای صنفی دانشکدگان هنرهای زیبا

ایران امروز