به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۴۰۱

اعتصاب کامیون‌داران و معلمان در پیوند با خیزش سراسری

 تداوم اعتصاب صنایع پتروشیمی و نیشکر

رانندگان و کامیون‌داران اعلام کردند بر اساس فراخوان‌ها، روز ۲۹ مهر به اعتصابات می‌پیوندند. فرهنگیان و معلمان هم روزهای اول و دوم آبان اعتصاب می‌کنند. این فراخوان‌ها در حالی است که اعتصاب صنایع پتروشیمی، نیشکر، فولاد و لوله‌سازی در شهرهایی از ایران همچنان ادامه دارد.


اتحادیه تشکل‌های کامیون‌داران و رانندگان سراسر ایران اعلام کرده است این صنف در حمایت از مردم ایران، روز ۲۹ مهر کامیون‌های خود را «استارت نمی‌زنند» و فعالیت‌های حمل و نقل را در این روز متوقف می‌کنند.



شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز در اعتراض به «جان‌باختن و بازداشت دانش‌آموزان عزیز ایران» فراخوانی برای اعتصاب منتشر کرد.


این شورا برای روزهای «یک‌شنبه اول و دوشنبه‌ دوم آبان» اعلام تحصن کرد و در اطلاعیه خود نوشت: «ما معلمان در این دو روز در مدارس حاضر می‌شویم اما از حضور در کلاس‌های درس خود‌داری می‌کنیم.»


شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان همچنین روزهای پنج‌شنبه ۲۸، جمعه ۲۹ و شنبه‌ ۳۰ مهر را به یاد جان‌باختگان اعتراضات، مخصوصا دانش‌آموزان و نوجوانان کشته شده، عزای عمومی اعلام کرد.


از سوی دیگر بر اساس گزارش‌ها، با وجود فشاری که به برخی کارکنان شاغل در پالایشگاه عسلویه وارد شده، این پالایشگاه همچنان در اعتصاب است.


کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه نیز که از روز سه‌شنبه و در همراهی با فراخوان از پیش اعلام شده دست به تحصن زده بودند، همچنان در اعتصاب به سر می‌برند.



علاوه بر این‌ها، گزارش‌ها حاکی از تداوم اعتصاب کارگران پیمانی صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌های کنگان، بندرعباس، بوشهر و آبادان است.


نیروهای پروژه‌ای صنعت نفت از ۱۸مهر اعتصاب عمومی خود را آغاز کرده‌اند. در کنار پتروشیمی‌ها، بخش‌هایی از فولاد غدیر در فارس و لوله‌سازی ماهشهر نیز در اعتصاب هستند.


شورای سازماندهی کارگران پیمانی خبر داده بود روز سه‌شنبه ۲۶ مهر تانکرهای متعلق به بخش خصوصی و بخش پالایشگاهی آبادان در مقابل گیت ۱۸ پالایشگاه این شهر (ایستگاه پنج کوی قدس) اعتصاب کردند.


این تانکرها با خودداری از دریافت بارنامه برای بارگیری بنزین یورو ۴ به مقصد جایگاه‌های سوخت کلان‌شهرهای کشور از ورود به پالایشگاه خودداری کرده و با خاموش کردن ماشین‌های خود در میدان گیت ۱۸ پالایشگاه، راه ورودی را مسدود کردند.


روز چهارشنبه نیز سعید خیامی، فرزند احمد و وارث ایران ناسیونال (ایران خودرو)، مبلیران، جامکو و فروشگاه کوروش، کارکنان این زنجیره شرکت‌ها را به اعتصاب سراسری در حمایت از خیزش مردم ایران فراخواند.


خیامی در فراخوانی ویدیویی که به طور اختصاصی در اختیار ایران‌اینترنشنال قرار گرفت، از کارکنان این زنجیره شرکت‌ها خواست به اعتصابات سراسری در حمایت از خیزش مردمی ایران بپیوندند.



علاوه بر فراخوان‌های اعتصاب و تحصن که به صورت گروهی و از سوی اتحادیه‌ها و اصناف مختلف صادر شده، در روزهای اخیر شهروندانی به صورت انفرادی هم دست به اعتصاب زده و در محل کار خود حاضر نشده‌اند.


از سوی دیگر در دومین ماه از خیزش سراسری مردم ایران و با تداوم اعتراضات خیابانی، بسیاری از کسبه و بازاریان به ویژه در شهرهای کردنشین در روزهای اخیر دست به اعتصاب و بستن مغازه‌های خود زدند.


ایران اینترنشنال