به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری؛ ادامه تجمعات اعتراضی در دانشگاه‌ها و مدارس ایران

اعتراضات ضدحکومتی برای پنجمین هفته متوالی در دانشگاه‌ها و مدارس ایران ادامه دارد.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی، سه‌شنبه 26 مهر در محوطه این دانشگاه تجمع کرده و شعارهایی از جمله «توپ تانک مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر دختر ندارد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه گیلان، با تجمع در محوطه این دانشگاه و سر دادن شعار «نه روسری نه تو سری، آزادی و برابری» نسبت به حجاب اجباری در ایران و قوانین و سیاست‌های جمهوری اسلامی اعتراض کردند.

دانشجویان دانشگاه مازندران نیز امروز با شعار «زن، زندگی، آزادی» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف و همچنین مدارس به‌رغم سرکوب شدید نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ادامه دارد.

حساب «1500 تصویر» در توییتر، با انتشار ویدیدیی از یورش ماموران لباس شخصی در شامگاه دوشنبه 25 مهر به یک خوابگاه دخترانه دانشجویان در رشت خبر داد.

در همین رابطه، گزارش‌ها از ایران حاکی از ادامه اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌های ماهشهر، عسلویه،‌ بندرعباس و آبادان در روز سه‌شنبه دارد.

کارگران نیشکر هفت‌تپه هم با هدف همبستگی با اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران سه‌شنبه در محوطه این شرکت تجمع کردند. کانال مستقل کارگران نیشکر هفت‌تپه در تلگرام روز گذشته اعلام کرد که کارگران بخش‌های مختلف امروز برابر دفتر مدیرعامل این شرکت تجمع و اعتصاب می‌کنند.

از سویی، شبکه حقوق بشر کردستان گزارش داد که در اعتراضات شامگاه دوشنبه 25 مهر در شهرستان آبدانان در استان ایلام دست‌کم 20 نفر در اثر شلیک گلوله‌های ساچمه‌ای و گاز اشک‌آور زخمی شده و دست‌کم‌ 8 نفر هم بازداشت شدند.

اعتراضات جاری در ایران با قتل مهسا امینی، شهروند 22 ساله‌ سقزی آغاز و پس از زمان کوتاهی به تظاهرات ضدحکومتی گسترده علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.

خبرگزاری «هرانا» ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی خود اعلام کرد که از آغاز خیزش سراسری مردم ایران تا دوشنبه 25 مهر، 241 معترض توسط نیروهای امنیتی کشته شده که از بین آن‌ها 32 نفر کودک بوده‌اند.