به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۷، ۱۴۰۱

هرانا: دست‌کم 272 نفر در اعتراضات جاری در ایران کشته شده‌اند

 سازمان حقوق بشر ایران هم در گزارشی از کشته‌شدن 19 زن در خیزش کنونی خبر داده است

خبرگزاری «هرانا»، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی اعلام کرد از 26 شهریور تا بامداد جمعه 6 آبان، در اعتراضات ایران 272 نفر کشته شدند که 39 تن از آنها کودک بودند.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، در این مدت 13993 معترض بازداشت شده‌ که تنها هویت 1053 نفر از آنها مشخص شده ‌است.

هرانا همچنین افزوده که طی این مدت، 34 کودک کشته و دست کم 242 دانشجو نیز بازداشت شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران هم در گزارشی از کشته‌شدن 19 زن در خیزش کنونی خبر داده است.

به گزارش این سازمان ، تنها طی دو روز گذشته دست‌کم 16 نفر، از جمله 4 زن، در اعتراضات شهرهای مختلف، به‌خصوص مناطق کردنشین، به دست نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی کشته شدند.

سازمان حقوق بشر ایران تاکید کرده که «تعداد بسیاری در اعتراضات روزهای گذشته مجروح شدند که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.»

بنا به این گزارش، بسیاری از مجروحان برای پرهیز از بازداشت شدن، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند.

در همین رابطه، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا و آلبانی، چهارشنبه هفته آینده نشستی غیررسمی درباره اعتراضات ایران برگزار می‌کند.

در این نشست قرار است جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران، شیرین عبادی، حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، بازیگر ایرانی و فعال حقوق بشر سخنرانی کنند.

از سویی، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل هم درباره اعتراضات جاری در ایران گفت که «مقامات ایران باید به اعتراضات مردم به‌ویژه خواست آنها برای احترام به حقوق زنان رسیدگی کنند.»

او با محکومیت قتل و زخمی‌کردن معترضان و تاکید بر پاسخگو کردن عوامل سرکوب اعتراضات در ایران، تصریح کرد: «از نیروهای امنیتی می‌خواهیم از بکارگیری نیروی قهریه علیه معترضان خودداری کنند.»