به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



یکشنبه، آبان ۰۸، ۱۴۰۱

ارتش در چهلم مهسا از مردم در برابر سپاه دفاع کرد

hegav_banner.jpg


صدای آمریکا - سازمان حقوق بشری هه‌نگاو ویدیوهایی منتشر کرده که حاکی از پناه دادن نیروهای ارتش به مردم سقز به هنگام هجوم نیروهای سپاه پاسداران و ضدشورش به آنها در مراسم چهلم مهسا امینی است.


طبق تصاویر هه‌نگاو که مربوط به مراسم چهلم مهسا (ژینا) امینی در روز چهارم آبان‌ماه است، مردم در حال بازگشت از این مراسم، مورد حمله نیروهای سپاهی و ضدشورش قرار گرفتند.

در گزارش هه‌نگاو آمده که مردم در این هنگام شعار «ارتش، حمایت حمایت» سر می‌دهند و به طرف پادگان‌ها و خانه‌های سازمانی می‌دوند. ارتشیان تیپ ٢٢٨ متحرک هجومی، در واکنش درها را به سوی معترضان می‌گشایند و به آنها آب می‌دهند.

به گزارش هه‌نگاو، آنها همچنین به مردم کمک کردند تا از طریق خانه‌های سازمانی به محلات دیگر سقز فرار کنند و به چنگ نیروهای سپاهی نیافتند.

در ویدیویی، یکی از افراد می‌گوید که نیروهای سپاه به خانه سازمانی‌های ارتش با گاز اشک‌آور حمله می‌کنند. او می‌گوید: «ارتشی‌ها به ما پناه داده‌اند؛ دم همه‌شون گرم.» این شخص در ادامه می‌افزاید: «مزدوران سپاهی دارن ماشین‌های ارتشی‌ها را آتش می‌زنند.» در این ویدیو، مردم سقز خطاب به چند فرد ملبس به یونیفرم ارتش شعار می‌دهند: «ارتشی، تشکر»

***

در ویدیویی دیگر نیز، ده‌ها نفر از مردم غیرنظامی دیده می‌شوند که در محوطه خانه‌های سازمانی ارتش پناه گرفته‌اند.

راوی دیگری در یک ویدیوی دیگر می‌گوید: «بچه‌های ارتش از ما حمایت می‌کنند.»

هه‌نگاو «کندی اینترنت و دشواری تحقیق از مطلعین» را دلیل تاخیر در ارائه گزارش خود عنوان کرده است.

از همان روزهای آغازین تظا‌هرات ضدحکومتی ایرانیان به دنبال کشته‌شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، بارها چهره‌های برجسته ایرانی از نیروهای مسلح خواسته‌اند به مردم بپیوندند.

شهبانو فرح پهلوی در پیامی صوتی که روز شنبه ٣٠ مهرماه منتشر شد، ضمن هم‌دلی با خانواده‌های کودکان و نوجوانان کشته شده در اعتراضات سراسری ایران، بار دیگر از نیروهای مسلح خواست از «تبهکاری و بی‌رحمی» دست بردارند

در ٣١ شهریور نیز علی کریمی، ستاره سابق تیم ملی فوتبال ایران، با انتشار توییتی خطاب به ارتشیان گفته بود: «یه وطن منتظر شماست. نزارید خون بی‌گناه ریخته بشه.»