به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، مهر ۲۶، ۱۴۰۱

اوکراین روابط دیپلماتیک خود با ایران را قطع می‌کند

 

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین روز سه‌شنبه ۱۸ اکتبر گفت که به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور پیشنهاد قطع رسمی روابط دیپلماتیک کی‌یف و تهران را داده است. این پیشنهاد آقای کولبا در پی فروش تسلیحات نظامی توسط ایران به روسیه است.


روسیه روز دوشنبه ۱۷ اکتبر بار دیگر به ده‌ها هدف از جمله زیر‌ساخت‌های انرژی اوکراین با پهپادهای انتحاری حمله کرد. در این حملات چند شهروند اوکراینی کشته شدند. 


کی‌یف مدعی است که این حملات به وسیله پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶ انجام شده است. تهران می‌گوید هیچ تسلیحاتی در اختیار هیچ‌کدام یک از طرفین درگیر در جنگ قرار نداده است. ایران همچنین بارها اعلام کرده پهپاد انتحاری به روسیه نداده است.   


روسیه استفاده از «پهپادهای انتحاری ایرانی در جنگ اوکراین» را انکار کرد

ایالات متحده، فرانسه و بریتانیا: ایران با فروش پهپاد به روسیه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند

دمیترو کولبا می‌گوید اوکراین مطمئن است که این پهپاد‌ها ایرانی هستند و برای ادعای خود حاضر است «کیفی از مدارک» را در اختیار قدرت‌های اروپایی قرار دهد. 


وی در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ایران مسئولیت کامل تخریب روابط با اوکراین را بر عهده دارد. من پیشنهاد قطع روابط دیپلماتیک با تهران را به رئیس جمهوری اوکراین داده‌ام.»   


آقای کولبا همچنین افزود که کی‌یف قصد دارد برای خرید تجهیزات دفاعی و همکاری نظامی به اسرائیل درخواست رسمی بدهد. اگرچه همچنان مقامات اسرائیلی در این باره اظهار نظری نکرده‌اند.  


پیش‌تر در روز سه‌شنبه گیدون سعار، وزیر دادگستری و یکی از اعضای کابینه امنیتی اسرائیل در رادیوی سراسری اسرائیل اعلام کرد: «حمایت ما از اوکراین شامل سیستم‌های تسلیحاتی و جنگ‌افزارها نمی‌شود و هیچ تغییر موضعی در این زمینه اتفاق نیافتاده است.»


اگرچه اسرائیل تهاجم نظامی روسیه به اوکراین را محکوم کرده و به کی‌یف کمک‌های بشردوستانه ارسال کرده است اما به خاطر نگرانی‌های موجود درباره همکاری نظامی با روسیه در کشور همسایه خود، سوریه، تاکنون از کمک‌ نظامی و تسلیحاتی به اوکراین خودداری کرده است.

یورونیوز