به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



سه‌شنبه، آبان ۰۳، ۱۴۰۱

اعتراضات سراسری؛ تجمعات گسترده دانشجویی و شعار علیه سخنگوی دولت ایران در دانشگاه قم

 دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران همزمان با سر دادن شعارهای ضدحکومتی اسم پارک بانوان این دانشگاه را به پارک «ژینا» تغییر دادند

چهلمین روز کشته‌شدن مهسا امینی توسط «گشت ارشاد»، تجمعات اعتراضی گسترده‌ای در دانشگاه‌های ایران برگزار شد.

دانشجویان دانشگاه قم، سه‌شنبه 3 آبان، با حضور در محل سخنرانی علی بهادری‌جهرمی، سخنگوی دولت و سر دادن شعارهایی از جمله «آزادی، آزادی، آزادی» و «دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» نسبت به حضور جهرمی و همراهانش در این دانشگاه اعتراض کردند.

این دانشجویان همچنین در اعتراض به حضور خبرنگار صدا و سیما در دانشگاه قم برای پوشش سخنرانی بهادری‌جهرمی، شعار «ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران هم با سر دادن شعار‌های «مرگ بر دیکتاتور» و «غرق خون این وطن، کودکان در کفن» در محوطه این دانشگاه تجمع کردند.

دانشجویان دانشگاه بهشتی تهران، با رفع تفکیک جنسیتی در سلف این دانشگاه تجمع کرده و شعار «آزادی، آزادی، آزادی» سر دادند.

از آغاز اعتراضات در دانشگاه‌ها، دانشجویان دختر و پسر با رد تفکیک جنسیتی در سلف سرویس‌ها، در کنار هم حضور یافتند به طوری که مقامات برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه شریف تهران به تعطیل‌کردن سلف‌ها روی آوردند.

دانشجویان دانشگاه چمران اهواز هم ضمن تجمع در محوطه این دانشگاه «شعار دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» سر دادند.

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت تهران امروز در اقدامی نمادین، همزمان با سر دادن شعارهای ضدحکومتی اسم پارک بانوان این دانشگاه را به پارک «ژینا» تغییر دادند.

در همین رابطه، شورای صنفی کل دانشجویان دانشگاه تهران با انتشار نامه‌ای خواستار رسیدگی هیئت رئیسه ‌دانشگاه تهران به تخلفات صورت گرفته در این محیط آموزشی از جمله ضرب و شتم دانشجویان در روز شنبه 23 مهر توسط نیروهای حراست شد.

این نامه که در کانال تلگرامی شورای صنفی دانشگاه تهران منتشر شده است، تاکید می‌کند ضرب و شتم دانشجویان در روزهای شنبه 23 مهر و‌ دوشنبه 25 مهر، «مصداق بارز زیر سوال بردن کرامت انسانی دانشجویان» است.

بنا به ویدیوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و به‌رغم قطعی گسترده اینترنت در کشور، دانشجویان در پنج هفته گذشته در بیش از 98 دانشگاه این کشور، اقدام به برگزاری تظاهرات و تجمع‌های اعتراضی علیه جمهوری اسلامی کرده‌اند.