به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۵، ۱۴۰۱

محمد امینی درگذشت

 اطلاعیه خانواده امینی  

محمد امینی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده ایرانی روز ۱۶ اکتبر ۲۰۲۲ / ۲۴ مهر ۱۴۰۱ در سن ۷۱ سالگی در آمریکا درگذشت. نصرت‌الله امینی، از سیاسیون ملی‌گرا و از مقام‌های دولتی در زمان دولت محمد مصدق و دولت مهدی بازرگان، پدر آقای محمد امینی بود.

کتاب «سوداگری با تاریخ» آخرین اثر محمد امینی بود. پیش از آن ایشان چند کتاب درباره زمانه و افکار و آرای احمد کسروی نوشته است. گفته شده که محمد امینی یکی از پرکارترین پژوهشگران در شناساندن احمد کسروی و آثار اوست. آقای امینی هم‌چنین نویسندهٔ بخش‌هایی از مقالهٔ کسروی در در دانش‌نامه بزرگ ایرانیکاست.

«مهشید امیرشاهی» نویسنده و روزنامه‌نگار ایرانی درباره کتاب «سوداگری با تاریخ» نوشته است: «به تصور من سوداگری با تاریخ از این پس مکمل بی‌چون و چرای همه تحقیقاتی خواهد بود که در آینده در بارهٔ این دوره از تاریخ ما و نقش و مقام محمد مصدق به عمل بیاید و از این رهگذر، به گمان من، آقای امینی تاریخ نگاران و پژوهشگران فردا را از هم امروز وامدار خویش ساخته‌است.»

اطلاعیه خانواده امینی

با غمی عظیم و با دردی بی‌نهایت و با قلبی پر از غم به اطلاع همگان می‌رسانیم که برادر و پدر عزیزمان محمد امین امینی در روز ۱۶ اکتبر در ساعت ۱ بعد از ظهر در خانه دخترش رکسانا ما را ترک کرد.
محمد امینی انسانی برجسته، پژوهشگری بی‌نظیر، وطن‌پرستی بدون ادعا و عاشق ایران و آزادی، همواره برای دموکراسی، اجرای قانون و حقوق بشر مبارزه کرد. او که حافظه‌ای استثنانی داشت تاریخ ایران را مرور می‌کرد و سخن می‌گفت. رفتن او در سن ۷۱ سالگی فقدانی است برای تمام دوستداران و یاران او که او را دوست می‌داشتند و همراه او بودند.
برای خانواده ما رفتن او سه ماه و نیم پس از مرگ مادر و مادر بزرگ‌مان ناهید، فقدانی است به نهایت غیرقابل تحمل. محمد امینی در تاریخ معاصر ایران ماندنی است.
یادت ای عزیز برای ما همیشه هست و راهت راه ازادی و سربلندی ایران.
نیما و رکسانا امینی
مسعود، محمود، فریبا و مهدی امینی

* احترام آزادی درگذشت محمد امینی را به فرزندان و اعضای خانواده و دوستان ایشان تسلیت می‌گوید.