به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



دوشنبه، مهر ۲۵، ۱۴۰۱

حملات پهپادی به اوکراین

 اروپا خواهان مجازات ایران در صورت دخالت در جنگ شد

یک پهپاد انتحاری در آسمان کی‌یف  (دوشنبه ۱۷ اکتبر) 

 مقام‌های اوکراین می‌گویند این پهپادها ساخت ایران استساعاتی بعد از حملات تازه روسیه به پایتخت اوکراین با پهپادهای انتحاری، وزرای خارجه اتحادیه اروپا خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین شدند.


روسیه صبح روز دوشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) با پهپادهای انتحاری به چندین نقطه از جمله در مرکز شهر کی‌یف حمله کرد.


اوکراین می‌گوید این پهپادها که در حملات گسترده هفته گذشته هم استفاده شد، ساخت ایران است.


ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین هفته پیش بعد از حملات بی‌سابقه روسیه به کی‌یف و شهرهای دیگر اوکراین گفته بود که در آن حملات از پهپادهای شاهد ساخت ایران استفاده شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بعد از حملات جدید روسیه، یک بار دیگر مدعی بی‌طرفی جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین شده و گفته است ایران «هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است».


کرملین درباره این موضوع اظهار نظری نکرده اما کشورهای غربی درباره دخالت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین هشدار داده‌اند.


جنگ اوکراین؛ کی‌یف با پهپادهای انتحاری مورد حمله قرار گرفت

واشنگتن پست: ایران در تدارک ارسال موشک و پهپادهای بیشتر به روسیه است

حملات گسترده روسیه به اوکراین با «ده‌ها موشک و پهپادهای شاهد ایران»

کی‌یف

منبع تصویر،VADYM SARAKHAN/EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،

در حملات صبح دوشنبه چندین نقطه در کی‌یف هدف پهپادهای انتحاری قرار گرفت


هشدار اروپا: تحریم‌ها محدود به افراد نخواهد بود

تعدادی از وزرای خارجه اتحادیه اروپا که برای اجلاس بروکسل گردهم آمده‌اند، خواهان وضع تحریم‌های تازه علیه ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه علیه اوکراین شدند.


جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از شروع نشست وزرای خارجه اتحادیه در بروکسل گفت «ما به دنبال شواهد قطعی درباره چنین مشارکتی (دخالت ایران در جنگ) خواهیم بود.» آقای بورل گفت که دمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین هم در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا شرکت می‌کند.


دو دیپلمات اروپایی که در گفت‌وگوهای پیش از نشست وزیران خارجه اروپایی حضور داشته‌اند، به خبرگزاری رویترز گفتند که ممکن است اتحادیه اروپا در واکنش به موضوع استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین تصمیم به بررسی تحریم‌های تازه علیه تهران بگیرد.


یپه کوفود، وزیر خارجه دانمارک گفت که اتحادیه اروپا باید با قاطعیت به حملات هوایی روسیه که در آن پهپادها به ساختمان‌های اطراف ایستگاه مرکزی قطار حمله کرده‌اند، واکنش نشان دهد.


آقای کوفود گفت «به نظر می‌آید پهپادهای ایرانی برای حمله به مرکز کی‌یف به کار برده شده که این یک اقدام قساوت‌آمیز است.»


او گفت که اتحادیه باید برای واکنش به این موضوع و همین طور سرکوب معترضان در ایران «گام‌های جدی» بردارد.


جورپ بورل

منبع تصویر،JULIEN WARNAND/EPA-EFE/REX/SHUTTERSTOCK

توضیح تصویر،

جورپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: «ما به دنبال شواهد قطعی درباره چنین مشارکتی (دخالت ایران در جنگ اوکراین) خواهیم بود.»


موضوع دخالت ایران در جنگ اوکراین در حالی مطرح شده که وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست امروز خود درباره تحریم‌های تازه علیه مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل نقض حقوق بشر و سرکوب خشونت‌آمیز معترضان تصمیم‌گیری می‌کنند.


اتحادیه اروپا قرار است علیه ۱۵ مقام ایرانی که در سرکوب اعتراض‌های بعد از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد دست داشتند، ممنوعیت سفر اعلام کند و دارایی‌های آنها در اتحادیه را مسدود کند.


از سوی دیگر فرانسه و آلمان که جزو امضا کنندگان برجام هستند، گفته‌اند که به اعتقاد آنها اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی در ارتباط با پهپادهای مورد استفاده روسیه ضروری است چون به گفته آنها انتقال این تسلیحات از ایران، نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل محسوب می‌شود.


اوین؛ درخواست برای نشست ویژه شورای حقوق‌بشر، بورل: نگرانی خود را با وزیر خارجه ایران مطرح کردم

احیای برجام؛ بورل می‌گوید فعلا امیدی به پیشرفت در مذاکرات ندارد

بریتانیا گشت ارشاد و ۵ مقام‌ نظامی و امنیتی ایران را تحریم کرد

ژان اسلبورن، وزیر خارجه لوکزامبورگ گفته است که مجازات‌ ایران در صورت اثبات دخالت تهران در جنگ روسیه، تنها به تحریم چند فرد محدود نخواهد شد.


الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش هم گفت «این پهپادهای کامیکازه (انتحاری) که به تازگی شاهد استفاده از آن علیه اوکراین هستیم، به معنای تشدید جنگ است.»


او گفت که فرستادن تجهیزات برای روسیه به معنای حمایت فعال در جنگ مسکو علیه اوکراین است.


«جنگ تبلیغی علیه ایران»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه گفت «این طنز تلخ است که کشورهایی که صادر کننده میلیون‌ها دلار اسلحه به یک طرف جنگ هستند، جنگ تبلیغی علیه ایران راه انداختند.»


از چند ماه پیش رسانه‌ها بارها گزارش‌هایی درباره انتقال پهپادهای ساخت ایران به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین منتشر کرده‌اند.


روز یکشنبه ۱۶ اکتبر روزنامه واشنگتن پست گزارش داد که علاوه بر پهپاد روسیه در صدد استفاده از موشک‌های ساخت ایران در جنگ علیه اوکراین است.


آقای کنعانی با اشاره به اقدامات و اظهارات اروپایی‌ها درباره سرکوب معترضان در ایران هم هشدار داد که جمهوری اسلامی «در صورت ادامه رفتارهای مداخله گرایانه اروپا واکنش متقابل و متناسب نشان خواهد داد».