به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



جمعه، مهر ۲۹، ۱۴۰۱

تایید حضور نظامی ایران در کریمه؛ تهران خواستار خروج ایرانیان از اوکراین شد

 
سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرد ایالات متحده شواهدی دارد که کارشناسان نظامی ایرانی با هدف کمک به نیروهای روسیه جهت انجام حملات پهپادی در شبه‌جزیره کریمه حضور یافتند

پس از تایید حضور نظامی ایران در شبه‌جزیره کریمه، وزارت خارجه جمهوری اسلامی در اطلاعیه‌ای به کلیه «اتباع ایرانی مقیم اوکراین» توصیه کرد جهت حفظ جان و امنیت خود خاک این کشور را ترک کنند.

وزارت خارجه ایران، جمعه 29 مهر، در اطلاعیه خود آورده است: «با توجه به تشدید درگیری‌های نظامی و افزایش ناامنی در اوکراین، به کلیه اتباع ایرانی توصیه می‌شود از سفر به این کشور خودداری کنند.»

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد، «ایالات متحده شواهدی دارد که کارشناسان نظامی ایرانی با هدف کمک به نیروهای روسیه جهت انجام حملات پهپادی در شبه‌جزیره کریمه حضور یافتند.»

کربی تاکید کرد، ایرانیان حاضر در کریمه کارشناسانی بودند که به روس‌ها در چگونگی بکارگیری پهپادهای ساخت ایران برای حمله به شهروندان و زیرساخت‌های اوکراین آموزش می‌دادند.

او افزود: «ایران از طریق ارسال سلاح‌هایی که به شهروندان اوکراینی آسیب زده، به طور مستقیم در جنگ اوکراین درگیر شده است.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تصریح کرد که واشینگتن تمام تلاش خود را برای مقابله و تنبیه ایران به‌دلیل ارسال سلاح جهت کشتار شهروندان اوکراینی بکار خواهد بست.

دولت آمریکا تابستان گذشته اعلام کرد که ایران پهپادهای انفجاری برای بکارگیری در جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است.

ایران به طور رسمی چنین اظهاراتی را تکذیب کرده است.

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا که اخیرا منتشر شده، نشان می‌دهد روس‌ها در ابتدا مشکلاتی در بکارگیری پهپادهای ایرانی داشتند که چنین مشکلاتی به گسیل کارشناسان نظامی ایرانی برای تسهیل استفاده ارتش روسیه از این پهپادها منجر شد.

کربی همچنین گفت که سامانه‌های پهپادی ایران برخلاف ادعای مقامات تهران کارایی لازم را نداشت و به همین دلیل برای رفع این کاستی، کارشناسان ایرانی به کریمه اعزام شدند.

او اشاره کرد که واشینگتن درصدد اعمال تحریم علیه تهران بوده و افزود: «دولت بایدن در تلاش است همه راه‌های ارسال چنین سلاح‌هایی از ایران به روسیه را ببندد.»

العربیه