به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، مهر ۲۳، ۱۴۰۱

بایدن: اعتراضات ایران مرا شگفت‌زده کرده است

  وزیر خارجه آمریکا روز‌ گذشته در اظهاراتی گفته بود، واشینگتن در حال یافتن راه‌حل‌هایی است که به معترضان ایرانی امکان ایجاد ارتباط با دنیای خارج را فراهم کند

همزمان با آغاز هفته پنجم خیزش سراسری مردم ایران علیه نظام جمهوری اسلامی، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در اظهاراتی گفت، این اعتراضات سراسری او را «شگفت‌زده» کرده است.


بایدن، شنبه 23 مهر در اظهاراتی گفت: «در کنار شهروندان ‌‌و زنان شجاع ایرانی می‌ایستیم.»


او در ادامه افزود: «آن‌چه که در ایران بیدار شده، مرا شگفت‌زده کرده است. گمان نمی‌کنم برای مدتی طولانی بتوان آن را ساکت کرد.»


بایدن که سخنانش با ابراز احساسات حاضران همراه بود، تاکید کرد: «آنها اکنون دارند برای حقوق اولیه خود تظاهرات می‌کنند. مردان و زنان ایران حق آزادی بیان و برگزاری تجمع دارند.»


رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر آزادی پوشش زنان گفت: «جمهوری اسلامی علیه شهروندانش که صرفا خواهان حقوق اولیه خود هستند، مرتکب خشونت شده است.»


آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا هم روز‌ گذشته در اظهاراتی گفته بود، واشینگتن در حال یافتن راه‌حل‌هایی است که به معترضان ایرانی امکان ایجاد ارتباط با دنیای خارج را فراهم کند.


او در دیدار با برخی از کنش‌گران ایرانی گفت: «دولت آمریکا به‌دنبال صدور مجوزی است که بر اساس آن، شهروندان ایرانی امکان ارتباط با یکدیگر، جهان آزاد و دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت را فراهم می‌کند.»


بلینکن در این زمینه توضیح بیشتری ارائه نداد، اما تاکید کرد، آمریکا از اعتراضات مردمی علیه جمهوری اسلامی حمایت می‌کند.


وزیر خارجه آمریکا در همین زمینه به تحریم‌های اعمال شده علیه پلیس «گشت ارشاد» این کشور اشاره کرد.


اعتراضات جاری در ایران با قتل مهسا امینی، شهروند 22 ساله‌ سقزی آغاز و پس از زمان کوتاهی به تظاهرات ضدحکومتی گسترده علیه جمهوری اسلامی تبدیل شد.