به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



شنبه، آبان ۰۷، ۱۴۰۱

چهل و دومین شب خیزش ایرانیان: جمعه خونین دیگری در زاهدان

ایالات متحده آمریکا نسبت به نقض گسترده آزادی بیان در ایران هشدار داد

خیزش انقلابی ایرانیان علیه حکومت جمهوری اسلامی در حالی برای چهل و دومین شب متوالی ادامه یافته که جمعه، ششم آبان ماه، زاهدان مرکز اقلیم بلوچستان در شرق ایران، دوباره با حمله نظامیان، ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم به مردم و نمازگزاران به خاک و خون کشیده شد.

بنا بر گزارش‌ها و ویدیوهای منتشر شده از زاهدان، شهروندان بلوچ که دوباره بعد از نماز جمعه، تجمع اعتراضی برگزار کرده بودند، هدف گلوله جنگی نیروهای نظامی و امنیتی رژیم جمهوری اسلامی قرار گرفتند.

سازمان «رصد بلوچستان» دست‌کم از کشته شدن 3 نفر از جمله یک کودک 12 ساله به نام فامیل کبدانی خبر داده است. این سازمان حقوق بشری، تعداد زخمی‌های روز جمعه 6 آبان را دست‌کم 50 نفر اعلام کرده است.

همچنین در ویدیوهای دیگری که از سایر شهرهای ایران منتشر شده، شهروندان در سوگ کشته شدگان اعتراضات، مراسم چهلم آن‌ها را با حضور در خیابان‌ها برگزار کرده‌اند.

در همین راستا، معترضان در شهر دورود در استان لرستان، شامگاه جمعه ششم آبان، بنر علی خامنه‌ای، رهبر رژیم جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند.

معترضان در سنندج، مرکز استان کُردستان نیز شامگاه جمعه، در محله‌های «پل شلمان، آبیدر و نمکی» با برافروختن آتش، ایجاد راهبندان و درگیری با ماموران سرکوب، به تظاهرات خود علیه رژیم جمهوری اسلامی ادامه دادند.

جوانان شهر ارومیه در آذربایجان غربی نیز شامگاه جمعه، همگام با خیزش انقلابی ایرانیان، ضمن برافروختن آتش و ایجاد راهبندان در خیابان‌ها با سر دادن شعار «ژن ژیان آزادی» خواستار رهایی و سرنگونی رژیم شدند.

همچنین ویدیوهایی از خیابان‌های مهاباد که در روزهای اخیر دست‌کم 5 کشته داده، منتشر شده است که در آن جوانان معترض برای جلوگیری از پیشروی نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی با استفاده از سنگفرش خیابان‌ها اقدام به ایجاد موانع و ساخت سنگر کردند.

معترضان در شهرستان راسک در بلوچستان نیز همگام با خیزش سراسری ایرانیان، ضمن افروختن آتش مسیرهای تردد نیروهای امنیتی و انتظامی را مسدود کرده و علیه سرکوب و کشتار نمازگزاران بلوچ در زاهدان و سیروان اعتراض کردند.

در ویدیوهایی که از تنکابن در شمال ایران منتشر شده نیز ماموران امنیتی و نیروهای سرکوب رژیم جمهوری اسلامی، بدون هیچ ابایی، به سوی مردم این شهر که به خیابان‌ها آمده‌اند اقدام به تیراندازی و شلیک گاز اشک‌آور کردند.

همچنین در ویدیویی که از روز جمعه از بابل منتشر شده، شهروندان در چهلمین روز کشته شدن میلاد زارع که در روزهای نخست اعتراضات در این شهر هدف گلوله قرار گرفته و کشته شده، ضمن تجمع در مقابل فروشگاه خانوادگی او علیه خشونت و استبداد نظام جمهوری اسلامی شعار داده و خواستار سرنگونی رژیم شدند.

اخطار درباره نقض آزادی بیان در ایران

در حالی‌که رژیم ایران سعی دارد اعتراضات کنونی در این کشور را به گردن کشورهای غربی بیاندازد و اعلام کرده که دو روزنامه‌نگار زن زندانی، به‌ نام‌های نیلوفر حامدی و الهه محمدی، «جاسوس» هستند، آمریکا نسبت به نقض آزادی بیان در ایران هشدار داده است. وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، ششم آبان‌ماه در اظهار‌نظری اعلام کرد که واشینگتن تلاش‌های رهبران رژیم جمهوری اسلامی برای سرکوب آزادی بیان را نمی‌پذیرد.

همچنین سازمان گزارشگران بدون مرز، ضمن محکوم کردن تحریم‌هایی که ایران علیه رادیو بین المللی فرانسه، دویچه‌وله و روزنامه بیلد آلمان وضع کرده، از زندانی شدن 43 روزنامه‌نگار در ایران خبر داده است.

همزمان خبرگزاری «رویترز» اعلام کرده که آمریکا و آلبانی روز چهارشنبه هفته آینده، نشستی را در شورای امنیت سازمان ملل برگزار خواهند کرد و در آن شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و نازنین بنیادی، فعال حقوق‌بشر سرشناس ایرانی‌تبار نیز حضور خواهند داشت.

بنا بر این گزارش، این جلسه فوق‌العاده به دنبال مکانیسمی برای ایجاد تحقیقات مستقل و معتبر علیه نقش گسترده حقوق معترضان در ایران خواهد بود.

این همه در حالی است که وب‌سایت تحقیقاتی «اینترسپت» در گزارشی مفصل از جاسوسی رژیم جمهوری اسلامی از کاربران تلفن همراه در ایران خبر داده و اعلام کرده که حکومت این کشور برای این‌کار دو دستورالعمل محرمانه به زبان‌های انگلیسی و فارسی دارد و شرکت‌های اپراتور موبایل در ایران را ناچار می‌کند به این دستورالعمل‌ها عمل کنند.