به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



چهارشنبه، آبان ۰۴، ۱۴۰۱

چهلم مهسا امینی؛ حضور گسترده مردم در آرامستان سقز به‌رغم جو شدید امنیتی

چهلم مهسا امینی در آرامستان سقز
 مردم شهرستان سقز چهارشنبه 4 آبان با حضور در آرامستان این شهر و سر دادن شعارهایی به زبان کردی و فارسی از جمله «مرگ بر دیکتاتور» یاد مهسا امینی در چهلمین روز کشته‌شدن او توسط «گشت ارشاد» در تهران را گرامی داشتند.

گزارش‌هایی از جو شدیدا امنیتی در سقز، زادگاه این دختر کرد 22 ساله حکایت دارد. سازمان حقوق بشری «هه‌نگاو» روز گذشته اعلام کرد که خانواده امینی به شدت تحت فشار قرار گرفته و تهدید شده‌اند که مراسم چهلم را برگزار نکنند.

همزمان خبرگزاری دولتی «ایرنا»، بیانیه‌ای به نقل از خانواده امینی منتشر کرد که در آن نوشته شده بود: «جهت پیشگیری از هرگونه مسئله ناگوار، در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت».

از سویی، با فراخوان‌های عمومی برای برگزاری روز چهلم مهسا، اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار کردستان سه‌شنبه سوم آبان، دستور داد به بهانه «افزایش موارد ابتلا به علائم تنفسی و آنفولانزا»، روز چهارشنبه تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان تعطیل شوند.

با این حال از شب گذشته برخی دانشگاه‌های ایران شاهد واکنش به فرارسیدن روز چهلم مهسا بوده و دختران دانشجو در خوابگاه دانشگاه اصفهان شعار «چهلم مهسا شده، کمر نظام تا شده» سر دادند.

بنا به ویدیوهای منتشرشده، مردم سقز به‌رغم بستن مسیرهای منتهی به آرامستان این شهر از صبح چهارشنبه با پای پیاده از طریق مسیر «تپه و رودخانه» به سوی آرامستان «آیچی» حرکت کرده و حاضران بر سر مزار مهسا هم شعارهایی چون «کردستان، کردستان، گورستان فاشیستان» و «زن، زندگی، آزادی» سر دادند.

در همین رابطه و در پی فراخوان از پیش اعلام شده، کسبه و مغازه‌داران شهرهای کردنشین ایران از جمله سنندج، دهگلان، مهاباد، بوکان، سقز، جوانرود، کامیاران، دیواندره و مریوان اعتصاب کرده و محل کسب خود را تعطیل کردند.