به پیش اهل جهان محترم بود آنکس // که داشت از دل و جان احترام آزادی



پنجشنبه، مهر ۲۸، ۱۴۰۱

شب سی و سوم خیزش ایرانیان؛ ادامه حمایت‌های بین‌المللی و فراخوان‌های اعتراض

 اعتراضات ضدحکومتی مردم ایران برای سی و سومین روز متوالی در حالی در شامگاه چهارشنبه 27 مهرماه نیز ادامه یافت که کانادا برای چهارمین‌بار در طی پنج هفته اخیر، مقامات و نهادهای وابسته به رژیم ایران را تحریم کرد. همچنین گروه «جوانان محلات تهران» برای روزهای شنبه 30 مهر و چهارشنبه 4 آبان‌ماه فراخوان تجمع در تهران و سایر شهرها داده‌اند و معترضان در چندین شهر ایران در شامگاه چهارشنبه به خیابان‌ها آمدند.

ویدیوهایی که از اعتراضات مردمی در روز و شب چهارشنبه منتشر شده، نشان می‌دهد که معترضان دست‌کم در شهرهای جوانشیر کرمانشاه، اصفهان، جاده ساوه تهران، دهگلان و سنندج به خیابان‌ها آمده‌اند.

در جاده ساوه تهران، معترضان با راهبندان و آتش‌زدن لاستیک خودروها، علیه رژیم ایران شعار داده‌اند.

همچنین در اصفهان، شماری از شهروندان، شامگاه چهار‌شنبه با تجمع در خیابان‌های این شهر شعار «زن زندگی آزادی» سر دادند.

از جوانشیر در استان کرمانشاه نیز ویدیوهایی ارسال شده که مطابق آن‌ها، شهروندان شامگاه چهارشنبه در همبستگی با خیزش سراسری ایرانیان با ایجاد راهبندان، علیه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی شعار داده و خواستار سرنگونی نظام شدند.

همچنین در سنندج که هفته گذشته اعتراضات مردم این شهر به خاک و خون کشیده شده بود، معترضان با ایجاد راهبندان در میدان «نبوت» این شهر، شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

در ویدیوهایی که از دهگلان در استان کُردستان نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان با آتش‌زدن لاستیک خودرو و فریادهای «مرگ بر خامنه‌ای» خشم و انزجار خود را علیه استبداد رژیم و سران جمهوری اسلامی ابراز کرده‌اند.

گزارش‌ها از اردبیل حاکی از آن است که محمدرضا پناهی، برادر اسرا پناهی، دختر دانش‌آموزی است که هفته پیش در حمله نیروهای سرکوب رژیم به مدرسه دخترانه شاهد در اثر ضرب و شتم شدید کشته شده، ساعاتی پس از تهدید و فشارهای امنیتی بر او برای تکرار کردن روایت حکومت مبنی بر داشتن عارضه قلبی خواهرش و گرفتن اعترافات اجباری از او و پخش آن توسط صداوسیما، اقدام به خودکشی کرده و هم‌اکنون در بخش مراقبت‌های ویژه به سر می‌برد.

همچنین الناز رکابی، عضو تیم ملی صخره‌‌نوردی ایران که چند روز پیش در رقابت‌های فینال این مسابقات در سئول بدون حجاب حاضر شده بود، پس از بازگشت به دیدار وزیر ورزش و جوانان برده شده ولی همچنان از پوشیدن حجاب اجباری سرباز زده است.

دولت آمریکا نیز چهارشنبه اعلام کرده که جهان رفتار جمهوری اسلامی با الناز رکابی را زیر نظر دارد.

تداوم حمایت‌های جهانی

از سویی پلیس آلمان چهارشنبه اعلام کرد که برای تجمع روز شنبه آینده در شهر برلین، بیش از 50 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند. این تجمع که بسیاری می‌گویند احتمالا بزرگ‌ترین تجمع ایرانیان معترض در خارج از مرزهای این کشور است، قرار است در همبستگی با مردم ایران روز شنبه 30 مهرماه برگزار شود. گروه جوان محلات تهران نیز در اطلاعیه شماره 13 خود طی فراخوانی که روز چهارشنبه برای تجمع‌های خیابانی صادر کرده‌اند، از ایرانیان خارج از کشور خواسته‌اند که در این تجمع شرکت کنند.

همچنین دولت کانادا برای چهارمین بار در طی هفته‌های گذشته بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه مقامات و نهادهای وابسته به رژیم ایران را اعمال کرد.

کانادا این بار 3 نهاد اصلی حکومت در ایران، یعنی شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت نظام و خبرگزاری «فارس» وابسته به سپاه پاسداران را تحریم کرد. همچنین 6 تن از مقامات ایران، از جمله صغری خدادادی، رئیس زندان قرچک و محمد کرمی, فرمانده قرارگاه قدس سپاه نیز در بین تحریم‌شدگان هستند.

وزیر خارجه کانادا، صبح چهارشنبه نیز اعلام کرد که فردا (پنج‌شنبه) نشست مجازی وزرای خارجه زن 15 کشور جهان برای بررسی «سرکوب وحشیانه» رژیم جمهوری اسلامی علیه زنان و معترضان در ایران، برگزار می‌شود تا این کشورها بتوانند اقدامات حمایتی هماهنگ‌‌تری برای خیزش زنان و مردم ایران اتخاذ کنند.

تداوم اعتراضات دانش‌آموزی، دانشجویی و کارگری

همچنین گزارش‌ها از ایران از تداوم اعتراضات دانشجویان در شهرهای مختلف از جمله کرمانشاه و دانشگاه علوم پزشکی زاهدان خبر می‌دهد.

در تهران، چهارشنبه گروهی از دانش‌آموزان در خیابان تهران‌نو در شرق تهران، تجمع کرده و شعار «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم» سر داده‌اند.

در سنندج مرکز استان کُردستان ایران نیز دانش‌آموزان دختر، با راهپیمایی در خیابان‌های این شهر شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر داده‌اند.

همچنین گزارش‌ها از تداوم اعتصاب کارگران در استان‌های جنوبی ایران و کسبه و بازاریان در شهرهای غرب و شمال غرب از جمله کردستان خبر می‌دهد.

در ویدیوهایی که از بازار مهاباد در روز چهارشنبه منتشر شده، تمام مغازه‌داران این شهر، مغازه‌های خود را بسته و بازار شهر را به تعطیلی کشانده‌اند.